Dienstnummer 1385528/149587
Robert Oliver (Bob) Brigden werd geboren op 4 februari 1923 in Tottenham. Hij groeide op samen met zijn twee zussen, Irene en Winifred en twee broers John en Robin. Op 13 april 1940 trouwde Bob in Tottenham met Nellie Louise Tibble uit Edmunston. Ze kregen twee zonen, Terrence Robert en Peter John William.
Op 26 februari 1941 meldde Bob zich vrijwillig aan bij de Royal Air Force als piloot, hij kreeg een pilotenopleiding en kreeg de rang: Temporary Flight Sergeant (T/F/SGT). Begin 1944 ontving hij zijn uiteindelijke rang: Flying Officer (F/O).
Bob was tijdens zijn carrière een Mosquito piloot bij de RAF. Hij voerde samen met zijn navigator Warrent Officer Tom Harris tactische bombardementen uit op vijandelijke doelen. Beide mannen waren een tijd lang gestationeerd bij het No. 23 Squadron op Malta. Op de foto’s ziet u een foto van Brigden en Harris op Malta. Begin 1944 werd Bob overgeplaatst naar de No. 60 Operational Training Unit in High Ercall. Hij trainde hier piloten in opleiding voor Intruder Operations (aanvalsoperaties op vijandelijke vliegtuigen op de grond). Later werden ze overgeplaatst naar het No. 605 Squadron. Vanaf april 1944 werden door het No. 605 Squadron vanaf vliegbasis Manston aanvalsvluchten uitgevoerd op diverse Duitse doelen waaronder het vliegveld Gilze-Rijen in Nederland. Het doel van deze aanval was het verwoesten van Duitse vliegtuigen om op die manier de Britse bommenwerpers te beschermen tegen aanvallen vanaf Gilze-Rijen. De laatste vlucht van Bob was zo’n zelfde vlucht. Hij steeg om 23.30 samen met Harris op vanaf vliegbasis Manston. Na een vlucht langs de vliegvelden Eindhoven en Gilze-Rijen bleek hier erg weinig activiteit te zijn. Om deze reden wijzigden ze hun koers en vlogen verder richting het oosten. Hun Mosquito werd tijdens deze vlucht gezien door Duitsers waarna ze achtervolgd werden door een zoeklicht. Ze werden beschoten door Flak afweergeschut maar doordat dit in hun ogen erg ver naast het vliegtuig was maakten ze zich daar geen zorgen om. Totdat een van de motoren plots in brand vloog, ze bleken dus wel degelijk geraakt te zijn. Aangezien de brand niet geblust kon worden met het interne blussysteem werd gekozen om het toestel te verlaten met een parachute. Harris trapte de deur open en verliet het toestel. Wat er precies is gebeurd met Brigden is niet duidelijk, ofwel zijn parachute is niet opengegaan of hij heeft het toestel niet op tijd kunnen verlaten waardoor de hoogte te laag was om veilig te kunnen landen. Brigden overleed en werd begraven op het kerkhof in Heesbeen. Harris overleefde de crash, hij werd krijgsgevangen genomen en verbleef in een P.O.W. camp (Prisoner of War camp) in Polen. In mei 1945 keerde hij terug naar Engeland.
Bevorderingen:
20 juli 1943: Pilot Officer on probation (emergency);
20 januari 1944: Pilot Officer;
20 januari 1944: Flying officer (war subs.).
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!