Martin, Harold Brownlow Morgan
- Geboortedatum:
- 27 februari 1918 (Edgecliff/New South Wales, Australië)
- Overlijdensdatum:
- 3 november 1988 (Londen, Groot-Brittannië)
- Begraven op:
- Oorlogsgraven van het Gemenebest Gunnersbury Cemetery
- Dienstnummer:
- 68795
- Nationaliteit:
- Australische
Biografie
Harold Martin werd door zijn ouders naar Engeland gestuurd om levenervaring op te doen en medicijnen te studeren aan de Universiteit van Edinburgh. Toen de oorlog uitbrak meldde hij zich echter vrijwillig aan bij de RAF en werd in augustus 1940 aangenomen
Martin ontwikkelde zich tot expert in het laagvliegen in bommenwerpers en werd mede daardoor door Guy Gibson geselecteerd om naar No. 617 Squadron te komen en deel te nemen aan de Dambusterraid. Na die operatie bleef hij een tijd bij het squadron.
Eind 1943/begin 1944 werkte hij een tijd als stafofficier op het hoofdkwartier van No. 5 en No. 100 Group waarna hij bij No. 515 Squadron diende.
Na de oorlog bleef hij bij de RAF waaruit hij in 1974 uiteindelijk me pensioen ging. Hij werkte daarna bij Hawker Siddeley als adviseur.In 1986 werd hij president van Bomber Command Association.
Harowld Brownlow Martin werd begraven op Gunnersbury Cemetery in Londen.
Na-oorlogse onderscheidingen:
1 januari 1949: Air Force Cross
8 juni 1968: CB
1 januari 1971: KCB
Bevorderingen:
17 juni 1941: Pilot Officer
17 juni 1942: Flying Officer (war sub)
17 juni 1943: Flight Lieutenant
11 februari 1947: Flight Lieutenant
1 augustus 1947: Squadron Leader
1 juli 1954: Wing Commander
23 maart 1959: Acting Group Captain
1 juli 1959: Group Captain
15 oktober 1962: Acting Air Commodore
1 januari 1963: Air Commodore
18 december 1965: Acting Air Vice-Marshal
1 januari 1966: Air Vice-Marshal
1 juli 1970: Air Marshal
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 50 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 6 november 1942
Aanbeveling:
Deze twee officeren hebben samen gevlogen als respectievelijk gezagvoerder en waarnemer van een opmerkelijk succesvolle en efficiënte bemanning die consequent haar doelen van geringe hoogte heeft gebombardeerd en met uitstekende foto's terugkwam. Bij een gelegenheid in augustus zochten ze 30 minuten lang onder intense tegenstand naar het doel.
Het toestel werd op vele plaatsen geraakt en een motor werd in brand geschoten, toch werd de aanval op meest resolute en vastberaden wijze uitgevoerd.
Een andere keer in augustus werden ze uitgestuurd op een missie die een hoge graad van navigatie en samenwerking tussen de bemanning vereiste en die op zeer succesvolle wijze werd volbracht.
Tegelijkertijd toegekend aan
Jack Leggo.
Voordracht:
"In de nacht van 16 mei 1943 had een aanvalsmacht van Lancaster bommenwerpers de opdracht om de Möhne-, Eder- en Sorpedammen in Duitsland aan te vallen. De operatie die zeer moeilijk en gevaarlijk was, vereiste een grote vaardigheid, dapperheid en een nauwe samenwerking tussen de bemanningen van de betrokken vliegtuigen. Niettemin werd er aan de vijand een rake klap uitgedeeld door een succesvolle bres in de Möhne- en Ederdammen te slaan. Dit voortreffelijke succes weerspiegelt de hoogste eer die de pogingen van de volgende personeelsleden ten deel vallen die bij de operatie in diverse hoedanigheden als bemanningsleden deelnamen."
Aanbeveling:
In september 1943 werd Sq.Ldr. Martin op weg gestuurd om deel te nemen aan een nachtelijke operatie op geringe hoogte. Al vroeg tijdens de vlucht werd de leidervan de formatie neergeschoten maar niettemin en ondanks het barre weer volhardde Sq.Ldr. Martin met grimmige vastberadenheid in zijn pogingen het doel te vinden. De zoektocht in het doelgebied duurde 84 minuten maar Sq.Ldr. Martin zette door totdat hij een aanval kon doen.
Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Voordracht:
"Sinds hij onderscheiden is met een gesp bij het Distinguished Flying Cross heeft hij talloze vluchten voltooid en is hij doorgegaan met het stellen van het hoogste voorbeeld van moed en toewijding aan de plicht. Hij is een briljant en onbevreesd leider wiens ijzeren vastberadenheid onder de hevigste tegenstand grote lof heeft gekregen. Op een nacht in februari 1944 was Squadron Leader Martin gezagvoerder van een vliegtuig dat een doel in Zuid-Frankrijk aan moest vallen. In de aanloop naar het doel werd het vliegtuig herhaaldelijk geraakt. Eén bemanningslid werd gedood en een ander raakte gewond. Squadron Leader Martin zette echter de aanval door en vloog nadien de beschadigde bommenwerper naar een vliegveld waar hij een meesterlijke landing uitvoerde onder moeilijke omstandigheden. Hij vertoonde de hele tijd grote vaardigheid en vastberadenheid."
Tweede DSO toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DSO.
Tijdens deze tour heeft Sq.Ldr. Martin twee vijandelijke vliegtuigen vernietigd en een derde beschadigd. In mei 1944 werd hij met zijn vliegtuig op weg gestuurd om een doel bij het Kieler Kanal aan te vallen. De operatie werd met groot succes voltooid. In juni 1944 nam Sq.Ldr. Martin weer deel aan de complete vernietiging door kanonvuur van vier vijandelijke vrachtwagens dicht bij het invasiegebied. Bij andere gelegenheden heeft hij ondanks sterke tegenstand vijandelijke vliegvelden aangevallen. Als Flight Comander zijn de uitstekende en onverschrokken prestaties, door deze officier behaald, gecombineerd met zijn vurige strijdlust de hoogste lof waardig.
Derde DFC toegekend als tweede gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Bronnen
- Foto: Aeropedia
- - Third Supplement to The London Gazette Issue 35773 published on the 3 November 1942
- Supplement to The London Gazette Issue 36030 published on the 25 May 1943
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36245 published on the 9 November 1943
- Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36448 published on the 28 March 1944
- Third Supplement to The London Gazette Issue 36793 published on the 10 November 1944
- Flight GLobal - Archive
- Air of Authority - A History of RAF Organisation
- Dambusters.org.uk
- The RAF Museum Hendon