John Freeborn kwam in oktober 1938 bij 74 Squadron en vloog vanaf februari 1939 met de Spitfire. Drie dagen nadat de oorlog was uitgebroken schoten Freeborn en Paddy Byrne twee Hurricanes van 56 Squadron neer omdat de toestellen niet werden herkend. Een vlieger sneuvelde, de andere overleefde het. Zowel Freeborn als Byrne werden door de daarop volgende krijgsraad vrijgesproken maar de herinnering verliet Freeborn nooit en hij zei dat er geen dag voorbij ging dat hij niet dacht aan Pilot Officer Montague Hulton-Harrop, de man die omkwam.
Freeborn kwam in actie boven Duinkerken, tijdens de Battle of Britain en boven Italië. Na de oorlog legde hij zijn aanstelling neer en werd rijinstructeur maar ging al gauw naar Tetley Walker om regionaal directeur te worden van hun Minster Minerals frisdranken.
Hij ging vervroegd met pensioen en ging begin jaren 80 naar Spanje maar keerde later naar de UK terug.
Bevorderingen:
26 maart, 1938: Acting Pilot Officer (probation)
17 januari, 1940: Pilot Officer
3 september, 1940: Flying Officer
3 september, 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 januari, 1944: Squadron Leader (temporary)
30 april, 1944: Squadron Leader (war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!