TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Kline, Harry

Geboortedatum:
22 maart 1918 (Londen, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
23 juni 2010
Dienstnummer:
321001
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Harry Kline was leerling electricien toen de oorlog uitbrak. Hij stopte met zijn opleiding en nam dienst bij de Royal Engineers. Alhoewel hij zich aanmeldde bij verschillende eenheden, zoals commando's en parachististen, raakte hij aanvankelijk niet betrokken bij de oorlog. Dat veranderde toen hij naar Noord-Afrika werd gestuurd en in actie kwam. Van daaruit werd hij naar de officiersopleiding in Palestina gestuurd waar hij voor slaagde. In 1944 werd hij in Italië gestationeerd waar hij de leiding over een eenheid kreeg die zich bezighield met verkenningen, het leggen van mijnen, ruimen van mijnen, vernietigingen en het bouwen van bruggen.
In tegenstelling tot zijn oorlogstijd, vond hij de periode na de oorlog saai en zag zichzelf weer in de positie terug waarin hij zich voor de oorlog bevond. Hij begon weer met studeren, kreeg een baan bij Unilever en daarnaa bij WS Atkins, een grote constructiemaatschappij
Toen de oorlog in Korea uitbrak meldde hij zich weer vrijwillig aan bij het leger en werd uiteindelijk naar Suez gestuurd. Daarna keerde hij weer terug bij WS Atkins.
Op 13 juni 1957 werd hij benoemd tot MBE.
In 1983 ging hij met pensioen en werd fondsenwerver voor verschilende charitatieve instellingen.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant (1e Luitenant)
Eenheid:
Corps of Royal Engineers (London E.2)
Toegekend op:
18 oktober 1945
Aanbeveling:
Op 10 april 1945 kreeg Lt. Kline opdracht om bij kaart referentie 462547 een Bailey brug te bouwen die de volgende morgen door Fantails* en tanks moest worden gebruikt en hem werd ook gezegd dat de brug van vitaal belang was voor een verrassingsaanval door infanterie. Lt. Kline verkende de plaats en trof een groot blok gewapend beton aan dat nog vastzat aan de opgeblazen brug die direct voor het landhoofd aan de andere kant in het water lag. Hij trok zijn jas uit en zwom met de NCO naar de overkant, plaatste de ladingen en blies toen met volledig succes het blok op. Gedurende de hele actie werden er door de vijand die dichtbij was lichtfakkels afgeschoten.De brug werd bij het aanbreken van de dag voltooid maar kwam onder zwaar en nauwkeurig vuur van vijandelijk 150 mm geschut. De oprit van de brug werd door twee granaten vernield maar Lt. Kline, geheel onverschillig voor het gevaar, herstelde de oprit met een kleine ploeg, ondanks dat hij herhaalde malen gedwongen werd dekking te zoeken tegen vuur van Spandaus uit een huis 800 meter verderop.
Fantails en tanks staken de brug over en de daaropvolgende operatie was een volledig succes.
Gedurende de hele operatie was Lt. Kline een inspiratie voor en de drijvende kracht achter zijn manschappen. Hij is het perfecte voorbeeld van de Britse geest, ondanks alles te winnen en van de volledige toewijding van iedere man in zijn peloton.

* codenaam voor een gepantserd amfibievoertuig, ook wel Buffalo genoemd.
Military Cross (MC)

Bronnen

  • Foto 1: Robert Kline
  • - Copy of the original recommedation signed by Field Marshal Harold Alexander - Stiwot Archive
    - Supplement to The London Gazette Issue 37310 published on the 16 October 1945
    - Welwyn Hatfield Times
    - Support for Eating Disorders
    - Cornwell E.L., Who's Who in Britain's Railway Industry, Ian Allen Printing

Foto