TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Myers, Cecil Dennison

Geboortedatum:
1921 (Vancouver/Brits-Columbia, Canada)
Nationaliteit:
Canadese

Biografie

Dienstnummer Can/J.23215.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-Vlieger)
Eenheid:
No. 406 (Lynx) Squadron, Royal Canadian Air Force
Toegekend op:
8 mei 1945
Voordracht:
"In de nacht van 29/30 december 1944 was deze officier radar Operator in L/407 en het was grotendeels aan zijn uitstekend werk te danken dat een U-boot werd aangevallen en waarschijnlijk tot zinken gebracht. Hij was ook Wireless Transmission Operator in W/407 op 7 februari 1944 toen, in de nabijheid van hevige flak, een U-boot werd aangevallen en beschadigd. Positie 5156N 1831W. Tijdens zijn recente afgeronde tour operaties, bewees hij continu een exceptionele Wireles Operator/Air Gunner in beide taken te zijn en een onwankelbare toewijding aan de plicht te hebben."

Indertijd werd de aanval geregistreerd als een waarschijnlijke treffer maar na de oorlog bevestigden Duitse Marinedocumenten dat de U-772 bij deze gelegenheid tot zinken was gebracht samen met de gehele bemanning van 48 man. In de week voorafgaand aan dit verlies had de U-772 3 Britse konvooischepen tot zinken bebracht en 2 Amerikaanse schepen noodlottig beschadigd. Myers' piloot (Squadron Leader C. Taylor) noteerde: 'om 2.11 uur bediende Pat Myers, een voortreffelijk radarbediener, de apparatuur toen hij een kleine stip zag, zo'n zes mijl verwijderd. Verder en belangrijker kon hij de relatieve snelheid onderscheiden tussen de stip en zijn eigen vliegtuig. Als de stip bewoog, zou het een of ander vaartuig zijn in plaats van drijvende wrakstukken. Om de relatieve snelheid tussen de stip van zo'n 6 knopen en zijn eigen snelheid van zo'n 150 knopen te herkennen bewijst onmiskenbaar de operationele vaardigheden van Pat. Pat zette mij knap op koers naar het doelwit gedurende waarin wij onze hoogte verminderde en zo'n 1/2 mijl op zee-niveau vlogen. Met behulp van ons sterke zoeklicht waren de schnorkel en het schnorkelzog duidelijk zichtbaar. Op een hoogte van ongeveer 15 voet passeerde we net voorlangs de schnorkel en bestookten het met zes 250 ponds dieptebommen, afgesteld om op 25 voet te detoneren. Met een uitbarsting van tonnen en tonnen zout water verdween het doel.'
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto