Tom Dalton-Morgan kwam in 1935 in dienst van de RAF en werd na zijn opleiding geplaatst bij No. 22 Squadron dat met de Vickers Vildebeest vloog; een tweedekker torpedobommenwerper.
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak verzorgde hij trainingen op het Air Ministry maar wenste een actievere rol in de oorlog. In juni 1940 werd hij bij No. 43 Squadron geplaatst wat met Hurricanes vloog vanaf Tangmere.
Begin juli had Dalton-Morgan zijn eerste gevechtservaring. Op 13 augustus werd hij gevangen in kruisvuur en moest uit zijn vliegtuig springen met lichte verwondingen. In september 1940 werd hij benoemd tot commandant van het squadron na het verlies van Squadron Leader Ceasar Hull
Nadat het squadron ware verliezen had geleden, trok het zich terug naar het noorden waar Dalton-Morgan liet zien dat hij een uitstekende instructeur voor nieuwe piloten was. Hij had piloten uit 15 verschillende landen onder zijn hoede.
In mei 1941 kwam No. 43 Squadron weer in actie vanaf Tangmere. Nadat hij op 24 juli gedeeld had in de vernietiging van een Duits vliegtuig, kreeg hij aan zijn eigen vliegtuig een technisch mankement en maakte een noodlanding op zee waarbij hij twee voortanden verloor doordat hij tegen zijn vizier aan klapte. Hij werd door de HMS Ludlow opgepikt.
In januari verliet hij het squadron en werd fighter controller op Turnhouse totdat hij in November 1942 commandant van de Middle Wallop Wing werd die later werd uitgebreid tot de Ibsley Wing. In die functie leidde hij vier squadrons Spitfires, vier squadrons Westland Whirlwinds en 2 Canadese Mustang verkenningssquadrons.
Begin 1944 werd hij bevorderd en benoemd als operations officer bij 10 Group Fighter Command die zich opmaakte voor offensieve operaties boven Frankrijk in de aanloop naar D-Day. Ongeacht zijn positie bleef hij heimelijk operationele vluchten maken.
Aan het eind van de oorlog had hij in totaal 14 luchtoverwinningen behaald en 3 gedeeld vernietigd.
Na de oorlog bekleedde hij diverse functies binnen de RAF en verliet die in 1952 waarna hij bij de Weapons Research Establishment in Australië ging werken. Hij bleef in Australië wonen maar kwam vaak terug naar Engeland om reunies en de herdenking van de Slag om Engeland bij te wonen.
Bevorderingen:
21 oktober 1935: Acting Pilot Officer (probation)
26 augustus 1936: Pilot Officer
26 april 1938: Flying Officer
26 april 1940: Flight Lieutenant
1 juni 1941: Squadron Leader (temporary)
1 juni 1942: Wing Commander (temporary)
12 augustus 1942: Squadron Leader (war sub)
12 december 1943: Wing Commander (war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!