Alan Gear bezocht St. John’s School en daarna de Grammar School. Na zijn schoolltijd ging hij bij Hall & Co werken waar hij samen met zijn broer een liefde voor motoren ontwikkelde.
Gear nam in april 1939 dienst bij de R.A.F.V.R. en voltooide zijn elementaire vliegopleiding in de Miles Magister op Redhill. Hij werd in september 1939 opgeroepen en in oktober voor vliegtraining op Woodley opgeroepen. Hij kreeg daar echter een motorongeluk en liep een flnike hersenschudding op waardoor zijn training werd vertraagd.
In mei 1940 ging Alan naar Ansty voor een opfriscursus voordat hij bij No 12 Flying Training School op Grantham werd geplaatst. In september 1940 stroomde hij door naar No 5 Operational Training Unit op Aston Down en voegde zich twee weken later bij No 32 Squadron op Acklington dat met Hurricanes vloog. Hij diende met het squadron achtereenvolgens op Middle Wallop, Ibsley, Pembrey en Angle en bleef tot oktober1941 bij het squadron, het laatst vloog hij meestal konvooi patrouilles. Hij werd daarna op de Central Flying School op Upavon geplaatst als instructeur.
Alan gaf eerst, van december 1941 tot juli 1942 les op Miles Masters op Hullavington, daarna ging hij voor een paar weken naar de O.T.U. op Balado Bridge voordat hij uiteindelijk naar Errol ging waar hij piloten van de Fleet Air Arm trainde op Swordfish, Albacore en Walrus toestellen.
In 1942 werd Gear, ondertussen Warrant Officer bij No 72 Squadron op Ouston geplaatst dat met de Spitfire V vloog en in november ging hij met het squadron naar Noord-Afrika. Tegen die tijd had Alan zorgvuldig zijn snor gekweekt als gevolg van een weddenschap om wie de langste snor had met een R.A.F. collega. Hij beweerde altijd dat hij hem uit zijn zuurstofmasker liet steken om dichtbij vliegende Duitse piloten af te schrikken.
Alan ging daarna met het squadron naar Malta voor de invasie van Sicilië, waar hij aanvallen deed en bommenwerpers escorteerde. Uiteindelijk nam hij deel aan de campagne in Italië waar hij patreouilles vloog boven de landingsstranden.
Nadat hij op 11 janauri 1943 zijn aanstelling had gekregen werd hij in oktober 1943 van 72 Squadron overgeplaatst naar Foggia om testpiloot te worden. Begin januari 1944 maakte hij met zijn vliegtuig een noodlanding nadat zijn motor was uitgevallen en liep daarbij ernstig letsel op waaronder een gebroken rug. Hij werd vervolgens begin 1945 door de R.A.F. op medische gronden ontslagen in de rang van Flying Officer.
Na zijn ontslag uit de R.A.F. ging Alan terug naar Hall & Co waar hij transport manager werd.
Gear werd in september 1947 lid van de Handlebar Club en bleef dat bijna 56 jaar lang. Alan had vele interesses na de R.A.F. ondanks zijn bewegingsbeperkingen.
Bevorderingen:
12 januari 1943: Pilot Officer (Probation/Emergency)
12 juli 1943: Flying Officer (Probation/war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!