Gregory, William James "Bill" "Sticks"
- Geboortedatum:
- 23 november 1913 (Hartlepool/Durham, Groot-Brittannië)
- Overlijdensdatum:
- 6 oktober 2001
- Dienstnummer:
- 751013/115577
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Bevorderingen:
22 januari 1942: Pilot Officer on probation (emergency):
1 oktober 1942: Flying Officer on probation (War subs.);
22 januari 1944: Flight Lieutenant (War subs.)
9 mei 1946: Flight Lieutenant (seniority 1 januari 1943).
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 29 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 17 oktober 1941
Voordracht:
"Deze man heeft altijd de grootste vaardigheid en bereidheid getoond. Hij heeft deel gehad aan de vernietiging van drie aanvallende vliegtuigen. F/Sgt. Gregory heeft steeds een uitmuntend voorbeeld gesteld."
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Toegekend op:
- 4 augustus 1942
Voordracht:
"Deze officier heeft deelgenomen aan de vernietiging van zes vijandelijke vliegtuigen tijdens nachtelijke operaties. Hij heeft grote vaardigheid getoond en toeweiding tot de dienst."
Aanbeveling:
"Deze officier heeft als waarnemer vele operationele vluchten gemaakt en met zijn opmerkelijke deskundigheid heeft hij bewezen een zeer gewaardeerd lid van de bemanning te zijn. Met zijn persoonlijke voorbeeld, zijn intiaitef en zijn vurigheid heeft F/Lt. Gregory aanzienlijk bijgedragen aan het hoge peil van efficiëncy van de waarnemers van zijn squadron. Sinds de toekenning van zijn Distinguished Flying Cross heeft hij aan vele missies deelgenomen en heeft bijgedragen aan de vernietigig van ten minste vier vijandelijke vliegtuigen."
Tweede DFC verkregen als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
- Toegekend op:
- 17 juli 1945
Aanbeveling:
"Sinds hij werd voorgedragen voor een Gesp op zijn D.F.C. heeft deze officier deelgenomen aan veel operationele vluchten boven vijandelijk gebied en in de loop daarvan heeft hij deel gehad aan de vernietiging van acht vijandelijke vliegtuigen. Terwijl hij een aanval op Keulen ondersteunde werd zijn toestel door vijandelijke jagers beschadigd, de bakboordmotor werd in brand geschoten. Met zijn deskundighid als navigator stelde Sqn.Ldr. Gregory zijn piloot in staat de hardnekkige aanvallen van het vijandelijke toestl te ontwijken en stond hem bij tijdens de thuisvlucht. Bij een andere gelegenheid ontmoetten hij en zijn piloot twee vijandelijke jagers in een gevecht dat 25 minuten duurde waarbij een van de vijanden werd vernietigd. In mei 1944 assisteerde Sqn. Ldr. Gregory zijn piloot bij de vernietiging van een Focke Wulff Fw 190 tijdens de terugkeer van een missie naar Aalborg. Kort daarna werd het toestel zwaar beschadigd door een Messerschmidt Bf 109. Terwijl de brandstof snel weg lekte uit de beschadigde tanks probeerden ze het vliegtuig naar de basis terug te vliegen maar werden gedwongen in de Noordzee te landen waar ze na 30 minuten door een marineschip werden gered. Gedurende de laatste zeven maanden heeft deze officier gefungeerd als Station Navigation Officer en in die hoedanigheid zijn zijn ervaring en adviezen zeer waardevol geweest."
Bronnen
- Foto 1: Michael Braham
- - Third Supplement to The London Gazette Issue 35312 published on the 14 October 1941
- The London Gazette of 17th March 1942, Issue 35491
- Second Supplement to The London Gazette of 31st July 1942, Issue 35654, dated 4th August 1942
- Second Supplement to The London Gazette of 20th November 1942, Issue 35791, dated 27th November 1942
- Third Supplement to The London Gazette of 13th July 1943, Issue 36094, dated 16th July 1943
- Third Supplement to The London Gazette of 24th January 1944, Issue 36351, dated 28th January 1944
- Fifth Supplement to The London Gazette of 13th July 1945, Issue 37182, dated 17th July 1945
- Second Supplement to The London Gazette of 2nd January 1948, Issue 38169, dated 6th January 1948
- Telegraph