Dienstnummer 51227
Tommy Broom werd in 1914 in Portishead, Somerset geboren. Nadat hij de school had doorlopen en in een garage had gewerkt meldde hij zich in 1932 bij de RAF en werd opgeleid tot navigator. Hij diende in het Midden Ooosten, eerst in Soedan en werd in 1937 naar Palestina gestuurd en bij 6 Squadron geplaatst. Door de oorlogsdreiging in Europa was er echter een dringende vraag naar meer waarnemers; Broom meldde zich vrijwillig en keerde voor opleiding naar Engeland terug. In februari 1939 kwam hij bij 105 Squadron op Harwell dat was uitgerust met de eenmotorige Fairey Battle lichte bommenwerper, een toestel dat al verouderd was voordat de oolog begon.
Na de Duitse inval in de Lage Landen op 10 mei 1940 werden de Fairey Battle squadrons ingezet tegen tanks en vielen de belangrijke bruggen over de grote rivieren aan, daarbij leden ze vreselijke verliezen. Na de val van Frankrijk wisten Broom en enkele van zijn kameraden Cherbourg te bereiken en aan boord te gaan van een schip naar Engeland. 105 Squadron werd heruitgerust met de Blenheim en tijdens de Battle of Britain viel Broom de Duitse schepen aan die zich in de Kanaalhavens verzamelden als voorbereiding op de invasie van Engeland.
Tijdens een aanval op Keulen in november 1940 werd zijn toestel door luchtafweer zwaar beschadigd maar de bemanning wist met moeite naar Engeland terug te keren waar ze gedwongen waren te springen vanwege gebrek aan brandstof. De volgende 12 maanden diende Broom als instructeur.
Hij keerde in januari 1942 naar zijn squadron terug, net toen de Mosquito in dienst kwam en op 25 augustus werd hij uitgestuurd om eem electriciteitscentrale bij Keulen aan te vallen. Terwijl het toestel op boomtop hoogte boven België vloog raakten ze een hoogspanningsmast en het toestel stortte neer tussen de dennenbomen. Beide mannen overleefden het ongeval en werden opgepikt door leden van de Belgische ondergrondse.
Ze werden naar St. Jean de Luz begeleid via de Belgische ontsnappingsroute Komeet. Enkele keren ontsnapten ze ternauwernood aan gevangenname. Bij een gelegenheid kwam een Gestapo officier de wagon in om zijn papieren te controleren. Broom sprak geen woord Duits of Frans dus toen de Duitser iets tegen hem zei, gaf hij hem gewoon zijn identiteitskaart en zijn treinkaart. Toen de Duitser nog iets zei, wist hij niet wat te doen dus gromde hij maar wat. Dat antwoord was voldoende en de Duitser liep door.
Op een bepaald momet werden ze door een Duitse patrouille beschoten maar ze wisten weg te komen en Broom stak op 8 september de Pyreneeën over geholpen door een Baskische gids. Volgens de toen geldende procedure werd hij van operaties afgehaald en werd instructeur tot hij een jaar later een team vormde met Ivor Broom.
Nadat hij de RAF had verlaten werkte Broom voor de Controle Commissie in Duitsland om "het land te helpen opbouwen dat ik jarenlang had geprobeerd te vernietigen." Omdat hij de taal niet spak, kreeg hij een tolk toegewezen, een jonge Duitse oorlogsweduwe. Ze trouwden in juli 1948 en keerden het jaar daarop naar Portishead terug.
Broom werkte jarenlang op de afdeling boekhouding van Esso Petroleum. Afgezien van de oorlogsjaren bleef hij heel zijn leven in Portishead.
In 2007 werd een biografie door Tom Parry Evans gepubliceerd, getiteld "Squadron Leader Tommy Broom DFC, de legendarische navigator van een Pathfinder Mosquito."
Tommy Broom stierf op 18 mei ? Zijn vrouw, Annemarie overleed in 1963 en liet een dochter en een stiefdochter achter.
Bevorderingen:
19 december 1942: Pilot Officer (probation, emergency)
19 juni 1943: Flying Officer (probation, emergency)
19 december 1944: Flight Lieutenenant (war sub)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!