Ivor Broom verbleef een groot deel van zijn jeugd in de Rhondda maar volgde zijn opleiding aan de boys’ County School in Pontypridd.
Toen hij 17 was slaagde hij voor het Civil Service examen en begon te werken bij de Inland Revenue. Hij leerde vliegen in 1940 toen de Battle of Britain werd uitgevochten en het jaar daarop werd hij bij 114 Squadron geplaatst, hier vloog hij met Blenheims tegen scheepvaart in Het Kanaal en op de Noordzee en naar doelen aan de Franse en de Nederlandse kust als ook in Duitsland.
Na 12 operaties werden hij en zijn bemanning toegevoegd aan 105 Squadron en daarna aan 107 Squadron, het laatst overgebleven Blenheim squadron op Malta. Het squadron bleef daar vijf maanden lang zonder aflossing en deed aanvallen van geringe hoogte op scheepvaart. Zeer weinig leden van de oorspronkelijke bemanningen overleefden deze detachering; in feite kreeg hij zijn officiersaanstelling in deze periode toen 107 Squadron al haar officieren had verloren en gedurende een korte periode was hij de enige officier in het squadron, afgezien van de bevelvoerend officier. Begin 1943 werd hij een van de eerste instructeurs op de Mosquito bij de Pathfinders en later ging hij over naar 571 Squadron, de Light Night Strike Force. Daarna richtte hij als Acting Wing Commander 163 Squadron op. Hij werd onderscheiden met een Gesp op zijn D.F.C. voor een nachtelijke mijnenlegoperatie vanaf 50 voet hoogte in het Dortmund-Eemskanaal en een tweede Gesp voor het afwerpen van een bom van 2.000 kilo in de mond van een spoorwegtunnel tijdens het laatste Duitse offensief in de Ardennen. In die periode op de Mosquito was zijn vaste navigator Tommy Broom, samen vormden ze een onafscheidelijke combinatie met als bijnaam "The Flying Brooms" (de vliegende bezems).
Na WO 2 bleef hij bij de R.A.F. en op grond van regels in vredestijd voor een veel kleinere luchtmacht werd hij eerst gedegradeerd tot Squadron Leader en daarna in 1948 tot Flight Lieutenant. Nadat hij in 1974 tot Air Marshal was bevorderd werd hij hoofd van de UK National Air Traffic Services en was de eerste beroepsofficier die in de Board of the Civil Aviation Authority werd benoemd. Nadat hij zich in 1979 uit de R.A.F. had teruggetrokken is hij actief betrokken geweest bij de burgerluchtvaart.
Vanaf 1993 was hij president van de Mosquito Aircrew Association en oud-president van de Pathfinder Association. Broom zette zich ook actief in voor de Royal Air Forces Association, het R.A.F. Benevolent Fund, de Blenheim Society, de Aircrew Association en de Bomber Command Association. Hij was lid van de Raad voor de Burgerluchtvaart (1974-77), en van 1985 tot 1992 voorzitter van de Farnborough Aerospace Development Corporation.
9 november 1941: Pilot Officer (probation/emergency)
1 oktober 1942 Flying Officer (Probation)
9 november 1943: Flight Lieutenant (war sub)
25 april 1945: Squadron Leader (war sub)
1 september 1945: Flight Lieutenant (commission)
1 januari 1950: Squadron Leader
1 januari 1956: Wing Commander
1 juli 1960: Group Captain
1 juli 1965: Air Commodore
1 januari 1970: Air Vice-Marshal
1 mei 1974: Acting Air Marshal
1 juli 1974: Air Marshal
Na-oorlogse onderscheidingen:
31 mei 1956: Air Force Cross (Wing Commander)
1 januari 1969: CBE (Air Commodore)
1 januari 1972: CB (Air Vice-Marshal)
14 juni 1975: KCB - on the occasion of the Celebration of Her Majesty's Birthday (Air Marshal)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!