- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Sergeant
- Eenheid:
- No. 61 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 20 oktober 1942
Aanbeveling:
Deze vliegers waren leden van de bemanning van een zware bommenwerper die in een nacht in september 1942 was uitgestuurd voor een operationele missie. Flight Sergeant Campbell was gezagvoerder en eerste piloot. De hen toegewezen taak werd met succes volbracht maar tijdens de thuisvlucht werd het toestel door luchtafweer geraakt. Een granaat ontplofte in het bommenruim waardoor een felle brand ontstond en enkele fakkels en noodfakkels in brand raakten. Tegelijkertijd ontplofte er een granaat in de neus van het toestel, waardoor ruiten werden versplinterd en ook het grootste deel van de voorruit van de vlieger. De ontstane luchtstroom door de opening blies alle navigatiekaarten weg en de sergeants Gunnell en Bunclark werden omvergeblazen en vielen op de vloer van het toestel. Beiden liepen brandwonden in het gezicht op, net als de piloot, de navigator, de radioman en de rugschutter… Het toestel kwam vol rook te staan en werd door twee vijandelijke jagers aangevallen. De piloot kon zijn instrumenten niet zien, het toestel raakte onbestuurbaar en viel 600 meter naar beneden voordat Flight Sergeant Campbell het toestel weer onder controle kreeg en verdere aanvallen ontweek door te duiken en de bescherming van de wolken op te zoeken. In de tussentijd had de brand in de romp zich uitgebreid, waardoor er aan alle kanten munitie explodeerde. Ondanks dat vochten de sergeants Corbett, Bunclarck en Smith zich een weg door de vlammen naar de staartkoepel om Sergeant Thompson daar weg te halen die ondanks een gebroken been en niet in staat zijn geschut te bedienen zijn gezagvoerder zeer geholpen had door de positie van de aanvallende toestellen door te geven. Sergeant Coakley nam ondanks zijn verwonding en onder de omstandigheden zeer vakkundig contact op met de basis en bleef tijdens de thuisvlucht de koersen ontvangen. Toen ze Engeland bereikten nam Sergeant Campbell, die zich een goed gezagvoerder had getoond, de besturing weer over en zette het beschadigde vliegtuig met ingetrokken wielen en zonder gebruik te maken van flaps veilig aan de grond. Gedurende deze riskante vlucht toonde de bemanning een gedrag dat past binnen de hoogste tradities van de RAF.
Verkreeg het DFM samen met zeven van zijn medebemanningsleden vanwege buitengewone moed terwijl men diende aan boord van Lancaster R5724. Van de bemanningsleden ontvingen zes personen het DFM.