Dienstnummer 40844.
James O'Meara kwam in april 1938 bij de Royal Air Force op een korttijdelijk dienstverband en werd bij No. 64 Squadron op Hornchurch geplaatst waarbij hij op 31 mei 1940 zijn eerste overwinning boven Duinkerken boekte op een Me-109. Zijn tweede overwinning was ook op een Me-109 die hij brandend naar beneden schoot. Meer overwinningen volgden. Op 20 september 1940 werd hij geplaatst bij No. 72 Squadron op Biggin Hill en kwam weer snel in z'n ritme door op 27 september een Do-17 neer te schieten. Hij werd met verlof gestuurd bij 421 Flight op Hawkinge en trainde nieuwe piloten die uiteindelijk No. 91 Squadron zouden formeren. Terwijl hij bij dat squadron was, werd hij op 17 februari 1941 neergeschoten door een Me 109 en makte een noodlanding nabij Folkstone. O'Meara werd benoemd als commandant van No. 131 Squadron op Castledown. In de tussentijd had een hij een He-59 neergeschoten en was tijdelijk naar No. 64 Squadron teruggekeerd als Flight Commander. O'Meara zou het volgende jaar bij 131 Squadron blijven vliegen, in totaal 170 vluchten maken en een He 59 en een Me 109 claimen waarmee hij zijn score opvoerde tot 12 bevestigde overwinningen.
Van november 1944 tot januari 1945 volgde hij verschillende cursussen waarna hij als waarnemer naar zuid-west-Azië vertrok tot april 1945. Hij werd daarna tot juli Deputy Commander Operations (India) en diende vervolgens bij de British Air Forces South East Asia, AHQ India tot juni 1946 toen hij de RAF verliet.
Hij had daarna verschillende banen en was onder andere een huis-aan-huis verkoper van stofzuigers.
Maar hij kon echter maar moeilijk wennen aan een burger bestaan en ging in 1950 weer terug naar de RAF waar hij tot 1959 bleef in verschillende functies en met pensioen ging met de rang van Squadron Leader.
Na zijn tweede''pensionering' werkte hij een tijd als architect voor Wimpey Homes waarna hij verschillende bedrijfje had waaronder een groente- en fruitbedrijf en een restaurant. Nadat zijn eigen dochter in 1969 een auto-ongeluk was gedood, verslechterde de relatie met zijn vrouw en scheidden zij. Het ontmoette een nieuwe vrouw met wie hij een 'fish en chip'-restaurant opzette voordat hij een hotel kocht in Port Gaverne, Cornwall genaamd 'The Headlands Hotel'. Nadat hij een tweede hotel in Bideford, Noord-Devon had gekocht, overleed hij in het Barnstaple Hospital in Noord-Devon. Waarschijnlijk als gevolg van een infectie die hij via een parasiet had opgelopen in India. Hij werd begraven op Old Town Cemetery in Bideford.
Bevorderingen:
4 april 1939: Pilot Officer
3 september 1940: Flying Officer
3 september 1941: Flight Lieutenant (war sub)
4 april 1942: Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!