Dienstnummer 65500.
William Crawford-Compton werd op 2 maart 1916 geboren en bracht zijn jeugd door in Waiuku vlakbij Auckland.
Eind 1938 stapte hij en drie anderen in de boot 'Land's End' met bestemming Engeland waarzij hoopten aangenomen te worden bij de RAF. De boot liep echter op een rif voor de kust van Nieuw-Guinea en de vier mannen maakten een vlot van het wrakhout. Nadat zij twaalf uur hadden rondgedobberd, bereikten zij behouden een klein eiland. Nadat zij zes weken hadden doorgebracht te midden van inboorlingen waren zij blij om in een veilige kano plaats te kunnen nemen.
Crawford-Compton kwam uiteindelijk op 6 september 1939 aan in Engeland nadat hij zijn overtocht op een stoomschip had verdiend als scheepstimmerman. Op de dag van aankomst kwam hij bij de RAF als mecanicien. Nadat hij was aangenomen voor de pilotenopleiding, kreeg hij zijn wings als Sergeant-Pilot en werd begin maart 1941 geplaatst bij het nieuw geformeerde No. 485 Squadron.
Hij werd aangesteld als Pilot Officer en eind 1941 schoot hij een Me 109 neer en beschadigde er twee dat die als verloren konden worden beschouwd.
Toen de Duitse slagschepen Scharnhorst en Gneisenau en de zware kruiser Prinz Eugen hun Kanaalrace voor noodzakelijke reparaties in Duitsland maakten, nam No. 485 Squadron deel aan de aanvallen op de schapen. Crawford-Compton, tegen die tijd een Flight Commander, schoot een Me 109 ten westen van Oostende neer die de salgschepen luchtdekking bood.
In maart en april 1942 schoot Crawford-Compton vier Duitse gevechtsvliegtuigen neer en een gedeeld vijfde. Toen hij eind april van een missie terugkeerde, raakte hij gewond toen hij een noodlanding moest maken. Het ongeval gebeurde op een ongelukkig moment omdat de positie van commandant van 485 Squadron vrij kwam en aangezien Crawford-Compton nu niet-operationeel was, ging de post naar de andere Flight-Commander, Reg Grant.
Toen hij in juli weer hersteld was, werd Crawford-Compton geplaatst bij No. 611 Squadron als Flight Commander.
In december 1942 kreeg hij het bevel over No. 611 Squadron en had nog eens vier Duitse gevechtsvliegtuigen vernietigd. Hij zou tot maart 1943 64 Squadron leiden. De maand daarvoor escorteerde het squadron USAAF Liberators die doelen in en bij Rouen gingen bombarderen. In een flitsend gevecht vernietigde hij een FW 190 en waarschijnlijk een tweede. Tijdens een tweede missie schoot hij een FW 190 neer die in de zee ten westen van Calais verdween.
In juni 1943 werd Crawford-Compton aangesteld om het bevel op zich te nemen van de Hornchurch-Wing. Tijdens de zes maanden van zijn periode, werden 41 vijandelijke vliegtuigen vernietigd en waarschijnlijk even veel werden vernietigd of beschadigd. Eind 1943 werd hij naar de VS gestuurd om lezingen te geven over tactiek.
In april 1944 werd hij Wing Coammnder van drie squadrons van de Vrije Fransen die gestationeerd waren in Zuid-Engeland maar klaar waren om te verhuizen naar het vasteland zodra de invasie was gelukt. Crawford-Compton leidde hen op aanvallen op spoorwegen, militaire installaties, V1/V2-lanceerbasissen en bij kustdoelen in het nauw van Calais. In de maand na D-Day schoot hij nog vier vijandelijke vliegtuigen neer.
Na de oorlog, waarin hij de vernietiging van 21 vijandelijke vliegtuigen kreeg toegewezen, bleef hij bij de RAF en ging uiteindelijk op 1 november 1968 met de rang van Air Vice-Marshal met pensioen.
Na-oorlogse carrière:
1946/1947: HQ, Mediterranean Air Command, Caïro
1948: terugkeer naar Groot-Brittannië
1950: Air Attaché, Oslo
1954: Group Captain commandant RAF Bruggen, Duitsland
1957: Benoeming CBE
1965: Benoeming CB
Bevorderingen:
23 april 1941: Pilot Officer (proeftijd)
23 april 1942: Pilot Officer
23 april 1942: Flying Officer (proeftijd)
28 maart 1943: Flight Lieutenant (war sub)
20 oktober 1943: Squadron Leader (war sub)
20 april 1943: Acting Wing Commander
10 december 1946 : Squadron Leader
1 juli 1947: Wing Commander
1 januari 1955: Group Captain
28 juli 1959: Acting Air Commodore
1 juli 1960: Air Commodore
1 juni 1963: Acting Air Vice Marshall
1 juli 1963: Air Vice Marshall
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!