Dienstnummer 41908
Bob Doe, de zoon van een hoofdtuinier, werd op 10 maart 1920 in Reigate geboren. Hij was een verlegen en vaak zieke jongen die met 14 jaar school verliet en als boodschappenjongen ging werken bij The News of the World.
In maart 1938 sloot hij zich aan bij de RAFVR, begon met zijn pilotenopleiding bij een prive-school en vloog solo op 4 juni. Maar de opleiding kostte hem moeite en slaagde maar net voor zijn eamens om zijn wings te halen. Het ontbrak hem aan zelfvertrouwen, hij was slecht in stuntvliegen en had een hekel aan ondersteboven vliegen.
Hij slaagde er niettemin in om in maart 1939 een korttijdelijk dienstverband bij de RAF te krijgen.
Hij Volgde zijn elementaire vliegtraining bij 15 Flying Training School op Little Rissington waarna hij op 6 november 1939 werd geplaatst bij No. 234 Squadron waar hij nog steeds was toen de Slag om Engeland begon.
Tiijdens die Slag om Engeland had hij behoorlijk veel succes. Hij was een van de weinige piloten die zowel succes had in de Hurricane als in de Spitfire en was een van de topscorers van de Slag met 14 overwinningen en 2 gedeeld.
Op 10 oktober 1940 werd hij neergeschoten in de laatste grote aanval bij dag van de Luftwaffe en hij sprong uit zijn Hurricane met ernstige verwondingen aan zijn been en schouder. Hij voegde zich in december weer bij zijn squadron maar op 3 januari 1941 kreeg zijn vliegtuig motorproblemen tijden een nachtelijke onderscheppingspoging. Hij maakte een noodlanding maar zijn veiligheidsharnas brak door de schok en zijn gezicht ramde tegen zijn vizier. Hij liep meerdere zware verwondingen op an zijn gezicht en brak zijn arm. Langdurige chirurgie was noodzakelijk waarin hij 22 keer geopereerd werd door de briljante Nieuw-Zeelandse plastisch chururg Sir Harold Gillies. Doe hervatte het vliegen in mei 1941 en kwam bij No. 66 Squadron als Flight Commander.
In augustus 1943 werd hij bij No. 613 Squadron geplaatst en vloog in P-51 Mustangs. In okotber 1943 werd hij overgeplaats naar het Verre Oosten om No. 10 Squadron Indina Air Force te helpen formeren, die hij aan het front in Birma leidde.
Na de oorlog bleef hij in dienst van de RAF en verliet die uiteindelijk in 1966.
Eenmaal buiten de militaire wereld, streek hij neer in Kent en had zijn eigen garage en auto-verguur bedrijf. Hij was vaak in zijn tuin en drie kassen te vinden en was graag bij zijn grote familie.
Hij schreef over zijn oorlogservaringen het boek 'Bob Doe, Fighter Pilot'
wat in 1989 werd uitgegeven.
Bob Doe overleed in het ziekenhuis aan een longontsteking.
Bevorderingen:
6 november 1939: Pilot Officer (Probation)
20 maart 1940: Pilot Officer
6 november 1940: Flying Officer
6 november 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 januari 1949: Squadron Leader
1 januari 1956: Wing Commander
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!