Lance Wade werd in 1915 geboren in Broaddus, Texas; een kleine boerengemeenschap vlakbij de grens van Texas en Louisiana. Hij was de tweede zoon van Bill en Susan Wade en kreeg bij zijn geboorte feitelijk de voornaam L.C. Toen de RAF verlangde dat hij een naam had in plaats van initialen, noemde hij zichzelf Lance Cleo: alleen om aan het beleid te voldoen.
In 1922 verhuisde de familie naar een kleine boerderij nabij Reklaw, Texas waar hij naar school ging en daarnaast hielp op de boerderij. Familieleden herinnderden zich dat wanneer er een vliegtuig overvloog, Wade stopte met werken wat hij ook aan het doen was en zei: "Eens zal ik vliegen." Toen hij 17 jaar oud was, kochten hij en een aantal vrienden een klein vliegtuig in Tucson, Arizona en leerde te vliegen en hoopte in de voetstappenn van zijn vader te volgen die in de Eerste Wereldoorlog bij het Lafayette Escadrill had gevlogen. Vervolgens trachtte hij in het US Army Aviation Cadet Program te komen maar werd afgewezen vanwege een gebrek aan hoger onderwijs.
In 1934, op 19-jarige leeftijd, reisde Wade naar Tucson om gebruik te maken van een New Deal-programma, het Civilian Conservation Corps (CCC) die voorzag in werk voor jonge mannen. Voor Wade bracht dit echter geen verbetering aangezien het CCC-werk veel gelijkenis vertoonde met het werk op de boerderij dat hij dacht achter zich te hebben gelaten: hij leidde een span muilezels, legde wegen aan en plantte bomen in een nationaal park.
Door deze ervaring kreeg hij waarschijnlijk de motivatie om zijn droom achterna te gaan. Daarom reisde Wade met zijn beste vriend, Sidney Muhart naar Canada en nam dienst bij de Royal Air Force en kwam in 1941 in Engeland aan. Hij vertrok vervolgens naar Egypte waar hij in september 1941 arriveerde als Hurricane Mk 1-piloot en bij No. 33 Squadron werd geplaatst.
Zijn eerste overwinningen behaalde hij op 18 november op twee Fiat CR-42's. Op 24 november 1941 bereikte hij de aas-status. Op 5 december werd Wade neergeschoten door Flak terwijl hij vijandelijke posities beschoot in Agadabia. Hij slaagde erin om ongedeerd te landen en na een lange wandeltocht door de vijandelijke linies, werd hij door eigen troepen opgepikt. Vanaf september 1942 had hij 13 overwinningen.
Nadat zijn tour erop zat, bracht hij de volgende zes maanden door in de VS bij diverse RAF-projecten waaronder de evaluatie van een aantal Amerikaanse gevechtsvliegtuigen op Wright Field. Later rapporteerde hij aan de RAF-afvaardiging in Washington en werd voorgesteld aan President Franklin D. Roosevelt op het Witte Huis.
De verrichtingen van de Texaanse piloot waren breed uitgemeten in de kranten in de VS en nu schreeuwde de Amerikaanse pers het uit om degene te ontmoeten die een hevig scorende aas was geworden en tevens uitgenodigd was voor thee met de Britse Koninklijke familie. Meteen na zijn aankomst in New York hield hij een persconferentie in het Rockefeller Center en werd beschreven in de New York Times van 14 oktober 1942. Na een rondrit door de stad, keerde Wade terug naar oost-Texas voor een heldenontvangst. Een autodealer bood hem gratis gebruik van een nieuwe auto aan voor de duur van zijn verlof waarvoor Wade beleefd bedankte. Ook ontving hij uitnodigingen om in de hele regio voor publiek te spreken.
In januari 1943 keerde hij terug naar Egypte als Flight Leader van No. 145 Squadron en vloog in de Supermarine Spitfire Ml V. Nadat hij tot Squadron Leader was bevorderd had hij een 60-tal productieve dagen en tegen het eind van april bedroeg zijn score 21 neergeschoten vliegtuigen en vloog tegen die tijd in de Spitfire Mk IX.
Zijn squadron verhuisde daarna naar Italië en Wade schoot op 2 okober twee Fw 190's neer. Zijn laatste claims waren op 3 november 1943 toen hij 3 Fw 190's beschadigde.
Wade werd Wing Commander en trad toe tot de staf van de Desert Air Force van Harry Broadhurst
. Hij was daar echter maar kort want op 12 januari kwam hij bij een vliegongeluk om toen zijn Auster Mk III neerstortte nabij Foggia, Italië. Wade had zich nog maar pas teruggetrokken van gevechtsmissies. Enige tijd na de begravenis, werd zijn lichaam overgebracht naar Reklaw, Texas en werd hij begraven op de McKnight Cemetery.
Vaak krijgt Wing Commander Wade 25 overwinningen toegeschreven maar officiële RAF-archieven laten zien dat hij 22 solo-overwinningen had behaald en twee halve voor een totaal van 23, waarbij een waarschijnlijke niet is meegeteld. Ongeacht de vraag of hij 25 of 23 overwinningen had behaald, is hij nog steeds de Amerikaanse aas met het hoogste aantal overwinningen die alleen in enig buitenlandse luchtmacht had gediend.
Omdat hij nooit heeft gediend bij de USAAF of enig ander Amerikaanse luchtmachtonderdeel, heeft Wade nooit de bekendheid gekregen die ander Amerikaanse azen kregen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!