Dienstnummer 40355.
"Barry" Barrett kwam in 1938 bij de RAF op een korttijdelijk dienstverband en werd als bommenwerperpiloot opgeleid. Hij werd in september 1939 bij No. 226 Squadron geplaatst in Frankrijk en kwam het volgende jaar in actie toen de Duitse Blitzkrieg tegen Frankrijk en Nederland en Belgie op 10 mei 1940 tot uitbarsting kwam.
Eenmaal in actie in Frankrijk werd zijn squadron snel gedecimeerd and werd hij commandant van een flight maar op 13 mei werd zijn flight aangevallen door een aantal Me-109's en werd hij in zijn arm getroffen. Het lukt hem om een noodlanding te maken nabij een Franse colonne en werd naar een Frans veldhospitaal gebracht. Op een moment werd hij en alle andere gewonden door de Duitsers gevangen genomen maar hij slaagde erin om te ontsnappen en de Haven van La Baule-Escoublac nabij de monding van de Loire vanwaar hij naar Engeland werd geëvacueerd.
Na zes maanden in het ziekenhuis werd hij overgeplaatst naar Zuid-Afrika als instructeur en verbleef daar voor drie jaar. Toen hij terugkeerde naar Groot-Brittannië werd hij geplaatst bij No. 613 Squadron en vloog in Mosquito's en ondernam bombardeer- en beschietingsmissies in Noordwest-Europa voor en na de landingen in Normandië en werd later een flight commander bij No. 305 (Pools) Squadron, eveneens in Mosquito's vliegend.
Na de oorlog werd hem een vast dienstverband verleend en ging naar Canada als de Chief Flying Instructor (CFI) van de Central Flying School en onderging hierna waarschijnlijk de Staff College leergang. Tussen 1953 en 1957 kreeg hij stafofficier benoemingen op het gebied van planning voordat hij terugkeerde naar trainen als CFI bij No. 5 Flying Training School. Toen werd hij commandant van de Flying Wing op RAF Benson en switchte toen naar planningswerk, deze keer in het Verre Oosten. Drie jaar als Chief Instructor bij de Joint Warfare Establishment werd gevolgd door het bevel van RAF Colerne voor een verblijf bij het Hoofdkwartier van No. 38 Group, eerst als Group Captain-Planning en twee jaar later als Senior Air Staff Officer . In 1968 werd hij Commander of the British Empire. Zijn laatste benoeming voor zijn pensionering uit de RAF op eigen verzoek was Director of Flight Safety. Na zijn vertrek bij de RAF betrok hij een positie als Managing Director van Air Gregory, een chartermaatschappij, General Manager van GKN’s luchtvaartonderdeel en uiteindelijk als vliegtuigmakelaar in Afrika, het Midden-Oosten en het Verre Oosten.
Air Commodore Barry Barrett overleed op 23 oktober 2007, 88 jaar oud.
Bevorderingen:
9 januari 1938: Acting Pilot Officer (prob.)
25 oktober 1938: Pilot Officer
25 mei 1940: Flying Officer
25 mei 1941: Flight Lieutenant (war sub)
1 december 1942: Squadron Leader (temp)
25 februari 1947: Flight Lieutenant
1 augustus 1947: Squadron Leader
1 juli 1953: Wing Commander
1 juli 1962: Group Captain
1 januari 1970: Air Commodore
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!