John Alexander Kent werd in Winnipeg, Canada geboren en was al op jonge leeftijd vastbesloten om te leren vliegen en behaalde dan ook in 1931 zijn vliegbrevet. In 1933 behaalde hij een commerciële licentie nadat hij voor de Northwest Aero Marine Company werkte.
In 1935 kwam Kent in dienst van de RAF en werd op 15 maart bij 5 FTS (Flying Training School) geplaatst voordat hij in februari 1936 bij No. 19 Squadron op Duxford werd geplaatst. Hij bleef daar tot oktober 1937 toen hij vertrok naar de Royal Aircraft Establishment in Farnborough. Zijn werk was om te laten zien hoe vliegtuigen reageerden wanneer zij tegen een kabel aanvlogen en om de gebeurtenis op film vast te leggen voor wetenschappelijke analyse. Voor zijn onderzoekswerk waarvoor hij meer dan 300 keer in de lucht tegen verschillende versperringballons aanvloog, werd Kent op 1 februari 1939 onderscheiden met een Air Force Cross.
Kent werd in mei 1940 bij de PDU (Photographic Development Unit) geplaatst. Op 2 augustus 1940 kwam hij als Flight Commander bij het nieuw geformeerd 303 Squadron wat bestond uit Poolse piloten. Zijn eerste overwinningen behaalde hij op 9 september toen hij een Me 109 en een Ju 88 neerschoot. Op 23 september vernietigde hij een Me 109 en beschadigde een FW 58 verkenningsvliegtuig toen hij een aanval boven Dungeness onderschepte.
Tijdens een dogfight boven de zuidkust op 1 oktober kwam hij in de situatie tercht dat hij alleen was te midden van bijna veertig Me 109's. Bij het navolgende gevecht schoot hij één van de Me 109's neer en raakte een andere.
Op 26 oktober 1940 werd hij overgeplaatst naar Biggin Hill om het bevel op zich te nemen van een andere zeer succesvolle groep piloten: No. 92 Squadron. De stricte discipline die Kent oplegde maakte hem in eerste instantie niet populair bij de ontspannen houding die de piloten op dat moment hadden.
Op 1 november schoot Kent een Me 109 neer en de volgende dag nog twee. In juni werd hij weer overgeplaatst naar Northolt als Wing Leader om de Poolse Wing de leiden die uit vier squadrons bestond.
In augustus 1941 werd Kent weer overgeplaatst om als Wing Leader de Kenley Wing te leider. Zijn eerste missies boven Noord-Frankrijk bleken succesvol te zijn en waarin hij op zowel de 7e als de 16e augustus een neergeschoten Me 109 claimde.
Hij bleef bij de Kenley Wing tot oktober 1941 toen hij werd geplaatst bij 53 OTU op Heston en vervolgens Llandow voordat hij lezingen ging geven in Canada en de VS.
In juni 1942 werd Kent commandant van RAF Church Stanton en bleef daar tot oktober toen hij bij Fighter Command HQ werd geplaatst als Wing Commander Trainingen. Twee maande later werd Kent overgeplaatst naar het Midden Oosten en nam het bevel op zich van 17 Sector in Benghazi, Libie.
Na een plaatsing bij het hoofdkwartier, keerde hij in maart 1944 terug naar Engeland voor een intructeurscursus op de Central Flying School op Upavon.
Uit zijn logboek blijkt dat hij met meer dan 200 verschillende typen heeft gevlogen.
15 maart 1935: Pilot Officer (probation/commissioned
15 maart 1936 Pilot Officer
15 september 1937: Flying Officer
13 september 1939: Flight Lieutenant
1 december 1940: Squadron Leader (Temporary)
1 maart 1942: Wing Commander (Temporary)
1 juli 1947: Wing Commander
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!