Wilfred Stanley Arthur werd op 7 december 1919 geboren in Sydney als de zoon van Stanley Oswald Darley Arthur en Helena Elisabeth Arthur. Op 4 september 1939 trad hij in dienst bij de Royal Australian Air Force. Na zijn basisopleiding werd hij ingedeeld bij No. 22 (City of Sydney) Squadron, waarbij hij op 2 maart 1940 zijn wing behaalde. In juli 1940 trok hij met No. 3 (Army Cooperation) Squadron naar Noord Afrika. Zijn eerste luchtoverwinning behaalde hij met een Gloster Gladiator, toen hij op 12 december 1940 een Fiat CR.42 neerschoot. Op 13 december werd hij zelf door een Fiat CR.42 neergeschoten, maar wist zich met zijn parachute te redden. Na eerst te zijn omgeschakeld op de Hawker Hurricane, vloog hij vanaf mei 1941 met de Curtiss P-40 Tomahawk. Op 30 november 1941, haalde hij vier vijandelijke toestellen neer. Hierbij werd zijn eigen toestel zodnaig beschadigd dat hij een noodlanding moest maken in de woestijn.
Hij huwde in Alexandria op 24 december 1941 met Lucille Petraki. In maart 1942 keerde hij met zijn echtgenote terug naar Australië. Het echtpaar kreeg uiteindelijk vier kinderen.
In april 1942 werd hij bij No. 76 Squadron geplaatst in Nieuw Guinea en werd hij in februari 1943 Squadron Leader van No. 75 Squadron. In juni 1943 kreeg hij het bevel over No. 71 Wing. Op 5 november 1943 kwam hij boven de vliegbasis Kiriwina in botsing met een Spitfire van No. 79 Squadron, waarbij hij ernstige brandwonden opliep. Na zijn herstel volgde hij in april 1944 een Staff Course en nam vervolgens het bevel op zich van No. 2 Operational Training Unit en in december 1944 van No. 81 Wing, Australian First Tactical Air Force. Hij werd uiteindelijk op 14 februari 1946 uit operationele dienst ontslagen.
Wonend in Darwin, werkte hij eerst voor het Repatriation Department en ging in 1950 in dienst bij de Australian School of Pacific Administration. Later vestigde hij een boeren bedrijf in Vietnam, waar hij in 1961 door de Vietcong gevangen werd genomen. Na zijn vrijlating bleef hij in Vietnam. Eind jaren 1960 keerde hij tergu naar Australië en werkte hij voor Geopeko in de Uranium winning. Wilfred Stanley Arthur overleed op 23 december 2000.
Bevorderingen:
4 september 1939: Air Cadet;
3 maart 1940: Pilot Officer;
3 september 1940: Flying Officer;
1 oktober 1941: Flight Lieutenant;
1 januari 1942: Acting Squadron Leader;
1 oktober 1942: Squadron Leader;
14 juni 1943: Acting Wing Commander;
1 augustus 1943: Temporary Wing Commander;
5 oktober 1944: Acting Group Captain.
Loopbaan:
?: The Scots College, Warwick;
4 september 1939: No. 1 Flying Training Squadron, Tamworth;
4 december 1939: Pilot, No. 22 (City of Sydney) Squadron, Richmond;
27 maart 1940: Pilot, No. 3 Squadron, Richmond;
14 juli 1940: Embarkation Sydney;
14 augustus 1941: No. 71 Operational Training Unit;
oktober 1941: Flight Commander No. 3 Squadron;
28 maart 1942: No. 1 ED, Melbourne, Australië;
13 april 1942: Pilot No. 76 Squadron, Townsville, Nieuw Guinea;
23 april 1942: Flying Instructor No. 2 Operational Training Unit
21 september 1942: Chief Flying Instructor No. 2 Operational Training Unit;
21 januari 1943: Commanding Officer No. 75 Squadron;
14 juni 1943: Commanding Officer No. 71 Wing;
21 november 1943: No. 1 RPP, Townsville;
25 november 1943: No. 3 R/Hospital, Concord;
?: Yarella Military Hospital;
3 april 1944: 3 War Staff Course, RAAF Staff School, Mount Martha;
3 juli 1944: Commanding Officer No. 2 Operational Training Unit;
16 december 1944: Commanding Officer No. 81 Wing;
7 april 1945: Commanding Officer No. 78 Wing;
25 mei 1945: No. 1 PD Melbourne;
14 februari 1946: Discharge;
?: Repatriation Department;
1950: Australian School of Pacific Administration;
?: Dairy Farmer, Ben Cat, Vietnam;
?: Administration Manager Geopeko.
Overwinningen:
12 december 1940: Fiat CR.42;
26 december 1940: Fiat CR.42;
26 december 1940: Fiat CR.42 (beschadigd);
april 1941: Messerschmitt Bf 110;
oktober/november 1941: Messerschmitt Bf 109 (waarschijnlijk);
oktober/november 1941: 5 onbekende toestellen (beschadigd);
30 november 1941: Junkers Ju 87;
30 november 1941: Junkers Ju 87;
30 november 1941: Fiat G.50;
30 november 1941: Macchi MC.200;
10 maart 1943: Mitsubishi G2M "Betty" (gedeeld);
31 oktober 1943: Mitsubishi G2M "Betty" (waarschijnlijk).
Eigen toestellen:
1940: Gloster Gladiator;
januari 1941: Hawker Hurricane;
mei 1941: Curtiss P-40 Tomahawk.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!