James Edwards werd geboren in Nokomis, Sakatchewan maar groeide op in Battleford op de Great Plains van Saskatchewan gedurende de Depressie. In zijn jeugd werkte hij op de boerderij van zijn oom en ging graag jagen en blonk uit in ijshockey op St. Thomas College. Toen de oorlog in Europa en Engeland uitbrak, offerde hij een studiebeurs aan Gonzaga Universiteit, Spokane op en een proefwedstrijd bij het Chicago Blackhawk ijshockeyteam om in oktober 1940 in dienst te gaan bij de Royal Canadian Air Force (RCAF) en was begin 1941 klaar met zijn vliegtraining. In juli werd hij geplaatst bij No. 55 Operational Training Unit vlakbij Newcastle in het noorden van Engeland en kreeg daar gevechtspilotentraining.
In januari 1942 werd Edwards geplaatst bij No. 94 Squadron in Egypte als Flight Sergeant. Het squadron was uitgerust met Kitty Hawks en werd vanaf maart operationeel ingezet. Tijdens zijn eerste missie, waarbij er Bostons werden geëscorteerd naar het goed-verdedigde vliegveld Martuba, behaalde hij zijn eerste overwinning toen hij een Me 109F neerschoot van Jagdgeschwader 27. Tegen mei 1942 had het squadron zware verliezen geleden en werd tot achter de frontlinie terugggetrokken. Edwards werd vervolgens bij No. 260 Squadron geplaatst. Op zijn eerste missie bij dat squadron beschadigde hij een Me 109 en op zijn tweede missie schoot hij een zelfde vliegtuig neer.
Nadat hij verlof kreeg als geschutsinstructeur bij 203 Groep bij El Ballah werd hij bevorderd tot Squadron Leader en kwam hij in november bij No. 417 Squadron in Italië en vloog in Spitfires MkVIII. In december werd hij overgeplaatst naar No. 92 Squadron. Edwards bleef begin 1944 zijn score opvoeren bij dit squadron.Tegen maart werd hij commandant van No. 274 Squadron in Engeland die zojuist waren uitgerust met de Spitfire Mk IX. Gevechtsmissies begonnen in mei waaronder patrouilles over de stranden van Normandië en het fungeren als escorte voor bommenwerpers.
In augustus maakte het squadron de overstap naar de Hawker Tempest voor anti V1-vluchten. Kort daarop eindigde de tweede tour van Edwards en keerde hij terug naar Canada op verlof.
Na een aantal korte overplaatsingen, keerde hij in maart 1945 terug naar Europa en werd Wing Commander van No. 127 Wing. Hij behaalde nog drie overwinningen voordat de oorlog voorbij was en keerde in augustus terug naar Canada. Zijn total eindscore bedroeg 15 vernietigd, 3 gedeeld vernietigd en 13 beschadigd. Hij was met deze score de nr. 3 van de RCAF. James Edwards bleef bij de RCAF na de Tweede Wereldoorlog.
Hij was commandant van RCAF Centralia tot maart 1947. Hij diende bij een Search en Rescue-eenheid in 1949 en een recruteringscentrum in 1950-51. In november 1951 formeerde en voerde hij het bevel over No. 430 Squadron dat de eerste Canadese eenheid was die werd uitgerust met de F-86 Sabre. In september 1955 studeerde hij aan het Staff College en vervolgens diende hij vier jaar bij de USAF Air Defence HQ in Colorado Springs.
Toen hij in 1959 terugkeerde naar Canada volgde hij een omscholingscursus voor de CF-100 "Cannuck" die bij alle weertypes kon vliegen. In september werd hij Deputy Operations Officer van de 41e Air Divisionen in juni 1966 keerde hij terug naar Colorado Springs als Plans Officer bij NORAD. Onder het herschikkingsprogramma van de RCAF werd de Wing Commander een Lieutenant-Colonel en zijn laatste post was als OC Canadian Forces Station Badly Hughes.
In 1972 ging hij pensieon en ging in British Columbia wonen.
De autobiografie ""Kittyhawk Pilot: Wing Cdr. J.F. (Stocky) Edwards" werd in samenwerking met J.P.A. Michael Lavigne geschreven en is aan te bevelen voor iedereen die meer over de oorlogservaringen van Stocky Edwards wil weten of in het algemeen van de woestijnoorlog.
Bevorderingen:
1 januari 1942: Flight Sergeant
4 juli 1942: Warrant Officer (2nd Class)
1 augustus 1942: Warrant Officer (1st Class)
10 august 1942: Commissioned
21 december 1942: Flying Officer met gelijktijdige bevordering tot Flight Lieutenant
6 maart 1944: Squadron Leader
6 april 1945: Wing Commander
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!