Virgil Paul Brennan werd op 6 maart 1920 geboren in Warwick, Queensland. Na zijn schoolverlaten studeerde Brennan parttime aan de Universiteit van Qeensland terwijl hij tegelijkertijd als juridisch medewerker in Brisbane werkte.
Op 8 november 1940 solliciteerde hij bij de Royal Australian Air Force en werd aangenomen. Hij oefende in Australië en scheepte later in naar Canada waar hij zijn vliegtraining voltooide voordat hij in augustus 1941 in Groot-Brittannië gestationeerd werd. Hij werd daar aangesteld bij een Operational Training Unit en aansluitend bij No. 64 Squadron Royal Air Force (RAF) om van daaruit te worden geplaatst in het Middellandse Zeegebied. Toen hij daar arriveerde, werd hij bij No. 249 Squadron RAF geplaatst. Op 7 maart 1942 was Brennan één van de vijftien piloten die naar het eiland Malta werden gestuurd. In een Supermarine Spitfire vliegend, steeg de eenheid op van het vliegdekschip de HMS Eagle: zij zouden een aantal maanden op het eiland doorbrengen. Op 17 maart claimde Brennan zij eerste luchtoverwinning toen hij een Messerschmidt 109 neerschoot.
Op 20 april 1942 voegde Brennan nog twee vliegtuigen bij zijn quota toen hij een Messerschmidt 109 neerschoot voordat hij later op de dag een Junkers 88 neerschoot. Brennan scoorde verdere luchtoverwinningen op 10 mei. De volgende dag had Generaal Albert Kesselring een contingent van 20 Stukas en 10 Junkers Ju88 met een kleine escorte jachtvliegtuigen bevolen om Grand Harbour op Malta te bombarderen. Een formatie van 50 Royal Air Force vliegtuigen -37spitfires en 13 Hurricanes- werden de lucht in gestuurd om de vijand te onderscheppen; waaronder Brennan. Toen hij één van de Stukas aanviel, noteerde Brennan later dat die "uiteenviel met grote brokstukken in iedere richting wegvliegend". Gedurende het gevecht raakte Brennan gewond aan zijn arm.
Tegen juli 1942 had Brennan in totaal 22 operationele vluchten gemaakt en was de vernietiging boven Malta van 10 Duitse vliegtuigen toegekend met één mogelijke vernietiging en nog 6 beschadigd.
Toen hij in de maand juli van Malta vertrok, keerde hij terug naar Engeland en werd bij No. 52 Operational Training Unit als instructeur geplaatst met de rang van waarnemend Flight Lieutenant. In deze periode werkte Brennan en mede 249 Squadron-piloot, Pilot Officer Ray Hesselyn, samen met journalist Henry Bateson om een boek over Spitfires op Malta te schrijven; een roman die de ervaringen van Brennan en Hesselyn vertelde gedurende hun tijd op Malta.
Op 17 april 1943 werd Brennan gerepatrieerd vanaf Groot-Brittannië en keerde terug naar Australië
Toen hij daar terug was, werd Brennan op 1 mei 1943 geplaatst bij het nieuw opgerichte No. 79 Squadron, gestationeerd op Laverton, Victoria. Later die maand moest het squadron zich verplaatsen naar Goodenough Island bij Nieuw-Guinea.
Op 13 juni 1943 vervolgden de piloten van No. 79 Squadron hun reis naar het noorden, aankomend op Garbutt vliegveld in Queensland. Om ongeveer 14.00 uur landde Brennan zijn vliegtuig in de zogturbulentie van een vliegtuig voor hem en kwam aan de linkerkant van de landingsbaan neer. Brennan kreeg te horen dat hij het pad doorkruiste van een vliegtuig dat achter hem aan kwam die aan de rechterkant van de landingsbaan moest vliegen.
Brennan kwam te kort binnen, en keerde aan het einde van de landingsbaan naar het pad van de tweede Spitfire. In de navolgende botsing, liep Brennan meerdere verwondingen op en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht: hij stierf voordat hij daar aankwam. Beschreven als "gemoedelijk en een aanstekelijke vorm van humor en….loyaal aan zijn vrienden" werd Brennan begraven op Townsville War Cemetery, Queensland.
Bevorderingen:
4 januari 1942: Flight Sergeant
April 1942: aangesteld als Pilot Officer
Juli 1942: Acting Flight Lieutenant
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!