William Winder McConnell werd in Belfast geboren en kwam begin 1939 bij de RAF reserve. Toen de oorlog was verklaard, ging hij in Engeland fulltime aan de slag.
Hij kwam bij No. 245 Squadron en werd daarna naar de RAF-basis in Belfast gestuurd. Hij zou onderdeel van een eenheid worden die Belfast zou beschermen van Duitse bommenwerpers.
Hij zou pas oog in oog met de vijand komen totdat hij weer overgeplaatst zou zijn naar Engeland, laat 1940 op het hoogtepunt van de Battle of Britain.
Hij was boven het Kanaal toen hij een aantal vijandelijke vliegtuigen tegenkwam en slaagde erin om ongewond uit het gevecht te komen. Een paar maanden later was hij niet zo fortuinlijk toen hij in de buurt van Dover werd aangevallen en in zijn benen geschoten. Het lukte om het vliegtuig te verlaten en zijn parachute te ontplooien. Zij vliegtuig had minder geluk aangezien die op de witte kliffen neerstortte.
Nadat hij gewond op de grond had gelegen, werd hij naar het ziekenhuis vervoerd en bracht daar een behoorlijke tijd door voordat hij in mei 1941 weer de actieve dienst in zou gaan. Hij werd geplaatst als instructeur, werd Flight Lieutenant en keerde daarna weer terug naar operaties op Hawker Hurricanes.
McConnell zou betrokken raken bij een serie aanvallen over het Kanaal, scheepvaart en vliegvelden bombarderen. Bij één van deze voortdurende aanvallen kwam het squadron in serieuze problemen terecht. Vijf van de vliegtuigen werden neergeschoten, resulterende in de dood van de Squadron Leader.
Uiteindelijk werd McConnell gekozen om die te vervangen en zijn reputatie groeide zodanig dat hem een Distinguished Flying Cross werd toegekend in 1942.
Hij ging door met grootschalige aanvallen in 1943 maar in 1944 zou zijn oorlog voorbij zijn. Zijn Typhoon werd neergeschoten boven bezet Europa en hij werd gevangen genomen door het wachtende Duitse leger.
Hij werd naar Stalag Luft vervoerd en daar gehouden tot VE Day- 8 juni 1945.
Nadat hij teruggekeerd was naar Engeland, werd hij geplaatst bij een Flying School maar snel daarna ontslag verleend.
Zoals vele van de voormalige piloten, ging hij commercieel vliegen en zo ging hij verder met zijn leven bij Aer Lingus. Hij werd toegelaten als piloot in 1946 en genoot gedurende 30 jaar onder hun vleugels. Hij was bijna 60 jaar toen hij die organisatie verliet maar nog niet tevreden om zijn wings aan de wilgen te hangen en vloog nog een jaar voor Zambian Airlines voordat hij uiteindelijk in 1967 met pensioen ging.
William Winder McConnell stierf in 1998.
Bevorderingen:
18 juni 1940: aanstelling verleend als Pilot Officer;
18 juni 1941: Flying Officer;
18 juni 1942: Flight Lieutenant;
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!