Dienstnummer 74661.
Richard George Arthur Barclay werd op 7 december 1919 geboren in Upper Noorwood, Surrey en ging naar de Stoweschool en daarna naar Trinity College om economie en rechten te studeren wat wellicht vanzelfsprekend was aangezien hij onderdeel van de Barclays bankiersfamilie was. In 1938 trad hij toe tot de University Air Squadron en kreeg zijn aanstelling bij de RAFVR in juni 1939. Hij werd in oktober opgeroepen en Barclay vertrok in november 1939 naar No. 3 ITW (Initial Training Wings) in Hastings. Hij begon met zijn RAF- vliegopleiding op 1 januari 1940 op Cranwell en nadat hij daar mee klaar was, werd hij begin juni 1940 geplaatst bij No. 1 School of Army Co-operation. Acht dagen later vertrok hij naar No. 5 Operational Training Unit op Aston Down om te switchen naar Hurricanes en op 23 juni ging hij bij No. 249 Squadron op Leconfield.
Op 2 september 1940 beschadigde Barclay een Me110, op de 7e schoot hij een Me109 neer en beschadigde een Do17 en een He111. Op de 15e schoot hij een Do17 neer, vernietigde waarschijnlijk twee andere en beschadigde een vierde. Op de 18e vernietigde hij waarschijnlijk een He111, op de 19e deelde hij een Ju88 en op de 27e claimde hij een vernietigde Me109 en een Ju88.
Bij de aanval op de Ju88’s die dag, werd Barclay neergeschoten ten zuiden van Londen en maakte noodgedwongen een landing op West Malling. Op 15 oktober kreeg hij waarschijnlijk een Me109 te pakken en twee ‘waarschijnlijke Me109’s op 7 november en deelde er een op de 14e.
Op 29 november 1940 werd Barclay neergeschoten door een Me109 en raakte gewond aan zijn enkel, benen en elleboog. Hij bracht twee maanden in het ziekenhuis door en keerde niet eerder terug dan maart 1941. Hij werd op 7 mei bij No. 52 OTU geplaatst op Debden als een vlieginstructeur. Drie maanden later kwam hij bij No. 601 Squadron op Hornchurch als Flight Commander. Gedurende een vlucht boven St. Omer in september 1941, werd Barclay aangevallen door Me109’s en raakte zijn motor beschadigd. Hij maakt een noodlanding bij Buysschoere nadat hij hoogspanningskabels brak. Met de hulp van het Franse verzet stak hij de Spaanse grens over, arriveerde in Barcelona op 7 november 1941, vertok naar Gibraltar op 7 december en keerde twee dagen later terug naar Engeland. Na een korte aanstelling bij Head Quarters van Fighter Command, werd Barclay geplaatst bij No. 9 Group als Tactics Officer. Op 4 april 1942 kreeg hij het commando over No. 601 Squadron, dat snel naar het Midden Oosten zou vertrekken. Het Squadron scheepte in Liverpool in op 10 april en bereikte Port Tewfik op 4 juni omdat zij via Zuid-Afrika en Aden gingen. Braclay kreeg de kans niet om No. 601 Squadron te leiden want hij kreeg het commando over No. 238 Squadron in Amriya Egypte vanaf 2 juli 1942. Op de 16e schoot hij een Me109 neer. In de middag van 17 juli vernietigde hij een Ju87
Op de avond leidde hij het squadron voor een patrouille in de buurt van El Alamein, als dekmantel voor No. 274 Squadron. Terwijl No. 238 Squadron vertrok om een aantal Ju87’s aan te vallen, werd het squadron besprongen door Me109’s en werd Barclay neergeschoten en gedood, mogelijk door Leutnant Werner Schroer van III/JG27. Barclay is begraven op het de Alamein Begraafplaats en wordt herdacht door een plaquette in Cromer Parish Church waar zijn vader een priester was van 1939 tot 1946.
Zijn dagboeken, geschreven gedurende zijn carrière in oorlogstijd, werden in 1974 gepubliceerd en geven het leven weer van een piloot in 1940-1941.
Bevorderingen:
3 oktober 1940: Pilot Officer
3 oktober 1940: Flying Officer
3 okotber 1941: Flight Lieutenant
1 januari 1943: (waarnemend) Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!