Dienstnummer 40008.
John Collin Mungo-Park werd in 1918 in Wallasey, Cheshire geboren. Hij kreeg zijn opleiding aan het Liverpool College. Nadat Mungo de school verliet en de familie in 1934 naar Bolton verhuisde, ging hij werken bij Holdens Mill in Astley Bridge waar hij textielfabricage studeerde en nog de tijd vond voor zijn sportieve interesses als lid van de Bolton Rugby Club en Shapless Tennis Club. In Bolton hadden de Parks een buurman, ene mr. Bird, die zijn vliegbrevet in de 20-er jaren had gehaald en ook een verzameling luchtvaartboeken had waarvan sommige over de avonturen van piloten in de Eerste Wereldoorlog gingen die de jonge Mungo gretig las.
Mungo ging in juni 1937 bij de Royal Air Force met een korttijdelijk dienstverband en werd op 21 augustus 1937 bij No. 10 Flying Training School in Ternhill geplaatst voor basistraining. Zes maanden later werd hij overgeplaatst naar de Anti Aircraft Co-operation Unit van de Fleet Air Arm in Lee on Solent en vervolgens in augustus 1938 op de HMS Argus, de Fleet Requirements Unit, om Fairey Swordfishes te vliegen.
Aan het begin van de oorlog, op 4 september 1939 werd hij bij No. 37 Squadron geplaatst op RAF-vliegbasis Hornchurch. Hij vocht met dit squadron gedurende de hele Slag om Engeland en had tegen eind november twaalf bevestigde overwinningen.
Sinds 8 september 1940 voerde hij het bevel over de A-flight van het squadron en werd op 10 maart 1941 bevorderd tot commandant van het squadron omdat de toenmalige commandant, de beroemde Zuid-Afrikaan ‘Sailor’ Malan het bevel over een ander squadron kreeg.
Op 16 juni 1941 schoot hij twee Messerschmidts 109 neer boven de Franse kust maar zijn eigen vliegtuig was beschadigd en hij zweefde met een kapotte motor terug om een crashlanding te maken bij Hawkinge in de buurt van Folkestone.
Op 27 juni 1941, in de Belgische kuststad De Panne, net ten noorden van Duinkerken was tiener Joseph Recour aan het tennissen met zijn vrienden toen zij een eenzame Spitfire zagen die naar beneden kwam, door rook achtervolgd en neerstortend. Joseph en zijn vrienden pakten meteen hun fietsen en trapten woest in de richting van de crashplek zo’n twee mijl daarvandaan. Zij vonden het wrak van de Spitfire bij het station in Adinkerke maar konden er niet bij komen omdat de Duitsers al daar waren en de plek bewaakten. Maar Jospeh herinnert zich duidelijk het lichaam van de piloot die er naast lag. John Mungo-Park was neergeschoten en gedood bij Adinkerke, België en is daar begraven, slecht een paar mijl bij het graf van zijn vader vandaan, een Lance Corporal uit de Eerste Wereldoorlog die werd gedood toen John Colin nog maar zeven maanden oud was.
Na de begrafenis van John Colin gingen inwoners naar het graf en legden bloemen neer – iets dat absoluut verboden was door de Duitsers en degenen die werden gesnapt, werden gestraft. Joseph herinnert zich dat de vrouw van een vriend van hem drie maanden gevangenisstraf kreeg.
Op 11 juli 1941 werd hem een gesp voor op het DFC toegekend. Het is, hoe weinig ook, troostend om te weten dat hij vóór zijn dood had gehoord dat hij een tweede DFC zou krijgen.
24 augustus 1937: Acting Pilot Officer
31 mei 1938: Pilot Officer
31 december 1939: Flying Officer
31 december 1940: Flight Lieutenant
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!