Cyril "Bam" Bamberger werd op 4 mei 1919 geboren in Hyde, Cheshire. Op 14 jarige leeftijd ging hij van school en ging in 1934 als leerling electriciën werken bij Lever Brothers. In 1936 voegde hij zich bij de RAAF (Reserveluchtmacht) en werd als fotograaf geplaatst bij 610 "County of Cheshire " Squadron op Hooton Park. In 1938 begon hij aan de opleiding tot piloot en trainde bij 610 Sq. op de Supermarine Spitfire.
In juli 1940 werd het squadron overgeplaatst naar Biggin Hill en Sergeant Pilot Bamberger vloog missies boven het Kanaal en was actief tijdens de evacuatie van Duinkerken. Op 28 augustus kreeg hij een "waarschijnlijke" overwinning toegeschreven op een Messerschmitt Me 109 voor de kust van Kent. Half september werd Bamberger overgeplaatst naar 41 Sq. en behaalde op 15 oktober zijn eerste bevestigde overwinning op nog een Bf 109 boven Kent. Toen de Battle of Britain ten einde liep, meldde Bamberger ich voor Malta en ging aan boord van H.M.S. Argus naar de Middellandse Zee waar hij op 17 november aankwam. De Argus had alleen Hawker Hurricanes en Blackburn Skua’s aan boord die naar Malta werden gevlogen. Bamberger had niet op deze toestellen getraind en bleef aan boord van het vliegdekschip. De minder ervaren piloten werden op hun vlucht naar Malta afgeslacht. In december kwam Bamberger aan boord van de destroyer H.M.S. Hotspur veilig in Malta aan. Hier voegde hij zich bij 261 Sq. en kwam direct in actie. In januari schoot hij op twee achtereenvolgende dagen boven Grand Harbour twee Junkers JU-87 STUKA’s neer.
Na zijn periode op Malta keerde hij naar Engeland terug en werd belast met het opleiden van nieuw aangekomen Amerikaanse piloten maar werd spoedig naar de Middelllandse Zee teruggestuurd als Flight Commander bij 93 Squadron. Hiermee nam hij deel aan de campagnes op Sicilië en in Italië en behaalde diverse overwinningen. Eind 1944 keerde hij naar Engeland terug als geschutsinstructeur.
Na zijn demobilisatie keerde hij naar zijn vroegere werk bij Levers terug en ging later werken bij het bestuur van Guinness. In 1950 voegde hij zich weer bij de RAAF als bevelvoerend officier van het heropgerichte 610 Squadron dat met de Gloster Meteor vloog. Bij het uitbreken van de Koreaanse oorlog aanvaardde hij een permanente functie en werd Officier Inlichtingen bij het Air Ministry. Later werd hij opgeleid tot helicoptervlieger en hij vloog de Bristol Sycamore in Aden. In 1954 trouwde hij met Heather en zwaaide uiteindelijk af in 1959. Voor betoonde diensten na de oorlog ontving hij de Air Efficiency Award en een gesp voor zijn tweede onderscheiding. Hij ging wederom in zaken en stichtte een onderneming voor verpakkigsmateriaal en dreef later een antiekwinkel. Hoewel hij door de RAF was gepensioneerd behield hij nauwe contacten en was als vice-voorzitter betrokken bij het Bentley Priory Battle of Brittain Fonds
Squadron Leader "Bam" Bamberger overleed op 3 februari 2008.
Dienstnummers:
810024, Royal Auxiliairy Air Force, (RAAF);
116515, Royal Air Force Volunteer Reserve. (RAFVR)
Promoties:
1 oktober 1942: tijdelijk Flying Officer.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!