Brian Fabris Kingcome werd op 31 mei 1917 geboren in Culcutta waar zijn vader in de handel zat. Hij ging naar school in Bedford en startte aan het RAF College, Cranwell in 1936. Snel na de start van zijn pilotentraining raakte hij ernstig gewond in een auto-ongeluk. Een RAF medische commissie vertelde hem dat hij nooit meer zou kunnen vliegen omdat er werd verwacht dat hij permanent dubbel zou zien. Maar na maanden in het ziekenhuis waren het zijn onverzettelijkheid, wilskracht en lichaamskracht die hem zowel in het leger als in zijn burgercarrière karakteriseerden en van een plaats in een cockpit van een gevechtsvliegtuig verzekerden. In 1938 werd hij bij No. 65 Squadron geplaatst, een dubbeldekker Gladiator gevechtssquadron, gestationeerd op Hornchurch.
Toen de oorlog uitbrak vloog hij nog steeds bij No. 65 Squadron en nam deel aan de Slag om Frankrijk en Duinkerken. Daarna werd hij als Flight Commander geplaatst bij No. 92 Squadron en behaalde in juni 1940 zijn eerste overwinningen. Van juli tot oktober vocht Kingcome verbeten.
Tijdens een gevecht voerde hij tijdelijk het commando over No. 92 Squadron toen, na een bommnewerper te hebben neergeschoten, hij ineens gescheiden was van zijn collega’s. Opeens: Bang! Het vliegtuig zat vol gaten. "Ik was ontzettend verontwaardigd", herinnerde hij zich. Hij heeft altijd geloofd dat hij was neergeschoten door een andere Spitfire. Niet in staat om zijn vliegtuig onder controle te krijgen, sprong Kingcome eruit op 20.000 voet en maakte een vrije val totdat hij een eind uit de buurt was van de gevechten of erger: beschoten kon worden terwijl hij aan zijn parachute hing.
Hij werd Acting Commanding Officer in een later stadium van de Slag om Engeland. Tegen deze tijd hadden zijn piloten de hoogste succesratio van ieder ander squadron in de gehele Slag om Engeland. Nadat hij was neergeschoten door Me109’s en gewond was geraakt, keerde hij terug in actieve dienst. In februari 1942 werd hij overgeplaatst om het commando over te nemen en haast meteen kreeg hij de opdracht om een escorte te geven aan de noodlottige Fleet Air Aim Swofdfishaanval op de superieure slagschepen ‘Scharnhorst’ en ‘Gneisenau’ en de kruiser ‘Prinz Eugen’ terwijl zij door het Kanaal voeren en een escorte gaf aan de piloot Eugene Esmonde die een Victoria Cross uitgereikt kreeg. In afschuwelijke weersomstandigheden ving Kingcome een glimp op van de ‘Scharnhorst’ en schreeuwde enthousiast – "Oh wat een prachtig slagschip’ net voordat een granaat een gat ter grootte van een vuilnisvatdeksel maakte in zijn bakboordvleugel.
In 1943 werd hij overgeplaatst naar Noord-Afrika om No. 244 Wing te leiden en leidde deze gedurende 18 maanden en werd bevorderd tot Group Captain na de invasie van Italie. Tegen het eind van zijn verblijf bij de Wing had hij zijn score tot 8 en 3 gedeeld vernietigd gebracht en een aantal mogelijke en beschadigd en werd toen geplaatst als senior Air Staff Officer van een Liberator Group en vloog een aantal vluchten mee als flankschutter boven noord-Joegoslavie nadat hij met zijn taak was begonnen.
Tegen het eind van de tweede Wereldoorlog had hij een officiele score van 11 maar de echte score lag dichter bij de 20. In plaats van te wachten op de bevestiging van de vernietiging van een vijandelijk vliegtuig ging hij liever door.
Maar de oorlog hij zijn tol van zijn gezondheid gevraagd en, na te zijn behandeld voor tuberculose, werd hij ongeschikt verklaard en verliet in 1954 de RAF.
Als burger ondernam hij eerst een aantal onsuccesvolle pogingen om geld te verdienen met het produceren van films ('That Lady' en 'The White Rabbit') en een televisieserie ('Assignment Foreign Legion'). Maar ze werden geen van allen een commerciëel succes. Vervolgens begon hij een succesvol en sjiek Londens garage- en autoverhuurbedrijf met zijn Battle-of-Britainkameraad Paddy Barthropp. In 1969 zette hij samen met zijn vrouw 'Kingcome Sofas' op; een succesvol meubelbedrijf waarin hij tot 1989 werkte en toen de zaak verkocht, met pensioen ging en verhuisde naar Devon.
Na de oorlog publiceerde hij het boek 'A Willingness to Die'.
Brian Kingcome stierf plotseling in 1994
Bevorderingen:
24 januari 1940: Flying Officer
30 januari 1941: Flight Lieutenant
1 maart 1942: Acting Squadron Leader
1 januari 1946 Acting Group Captain
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!