Charles ("Chuck") Yeager werd op 13 februari 1923 in Myra, West Virginia geboren en groeide op in het nabij gelegen stadje Hamlin. Zijn vader was een gasborer in de kolenvelden van West Virginia. Meteen na zijn middelbare school ging hij in dienst bij de United States Army Air Corps als vliegtuigmonteur op Tonopah, Nevada om te dienen in de Tweede Wereldoorlog.
De eerste keer dat hij in een vliegtuig vloog, (als passagier met een onderhoudsofficier) gaf hij over. Snel na deze vlucht besloot het Air Corps (zoals dat in 1942 hette) een "Flying Sergeant" programma te starten wat inhield dat je geen universiteit doorlopen hoefde te hebben om piloot te worden. Dit programma duurde niet lang en net voordat Yeager zijn wings kreeg, werd het programma geschrapt. Zijn gevechtstraining doorliep hij in een Bell P-39 Airacobra.
Hij werd gestationeerd op Leiston in Norfolk, vloog Yeager in een North American P-51 Mustang voor de 363rd Fighter Squadron. Nadat hij een Me-109 en een He-111K had neergeschoten, werd hij zelf op 5 maart 1944, z'n 8e missie neergeschoten boven bezet Frankrijk.
Het lukt hem om uit de handen van de Duitsers te blijven toen Franse Maquisards hem hielpen veilig de Spaanse grens te bereiken. Yeager bleef in de zomer van 1944 in Spanje totdat hij via Gibraltar door mocht en zo weer in Engeland aan kwam. Toen hij bij zijn squadron terugkeerde, konden ze niet geleoven dat dit dezelfde Yeager was die was neergeschoten. Hij was tien kilo zwaarder en zag er gebruind uit alsof hij op vakantie was geweest.
Aanvankelijk werd hem verboden om weer te vliegen boven Europa (hij kon door de Gestapo worden gemarteld en zo de namen en geheimen van de Franse Maquis vertellen). Maar hij schreef Generaal Dwight D. Eisenhower en pleitte voor zichzelf om weer te mogen vliegen. Snel na zijn terugkeer vochten de Maquisards openlijk met de Duitsers. De Squadron Commandan t van Yeager, Ed Hiro, vertelde hem het nieuws dat hij weer mocht vliegen.
Hij keerde terug naar z'n squadron en vloog nog 56 gevechtsmissies en schoot daarin 11 Duitse vliegtuigen neer. Tussen juli en oktober werd hij van Second Lieutenant bevorderd tot Captain.
Op 12 okotber 1944 leidde Yeager een groep vliegtuigen op een escortevlucht voor bommenwerpers boven Bremen. Tijdens die vlucht, schoot hij 5 Duitse vliegtuigen (Me-109's) neer: de eerste 'aas in een dag'. De Starts and Stripes zette Yeager op de voorpagina en kopte: "VIJF OVERWINNINGEN ONDERSTEUNEN IKES BESLISSING"
Zijn commandant droeg hem vervolgens voor voor de Silver Star.
Yeager was ook een van de eersten die de Me-262 neerschoot: een duitse straaljager. Hij beschadigde er ook nog twee. Op 20 november 1944, schoot hij vier Fw-190's neer. Tegen het eind van de oorlog - hij was toen 22 jaar- kreeg hij 13,5 neergeschoten vliegtuigen toegewezen.
Na de oorlog kreeg hij de leiding over de pilotentrainingen voor experimentele vliegtuigen en hij werd op 14 okotber 1947 de eerste persoond die de geluidsbarriere doorbrak in een raket-aangedreven Bell X-1. Hij hielp met het trainen van de eerste austronauten en vloog gevechtsmissies boven Vietnam in de jaren '60. In 1976 werd hij door President Gerals Ford onderscheiden met de Congressional Gold Medal. President Ronald Regan eerde hem met de Presidential Medal of Freedom. Yeager ging op 1 maart 1975 uit actieve dienst. Hij bleef echter cocnsultant testpiloot op Edwards Vliegbasis in Californie.
Halverwege de jaren '80 werd Yeager een bekendheid; hoodzakelijk dankzij de verfilming van het boek van Tom Wolfe "The Right Stuff", een verslag van het begin van het ruimtevaartprogramma van de VS.
Bevorderingen:
101 maart 1943: Flying Officer
1944: Second Lieutenant (commsison)
1944: First Lieutenant
januari 1945: Captain
1951: Major
?: Lieutenant-Colonel
1966: Colonel
22 juni 1969: Brigadier-General
2005: Major-General (post-pensioene bevordering)
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!