Johannes Jacobus Le Roux ging naar school in Springs, Transvaal en werkte als leerling in de Sping Mijnen en spaarde geld om een reis naar Engeland te maken. Hij en een vriend probeerden om bij de SAAF te gaan maar werden geweigerd vanwege het kleine budget van die luchtmacht. Beiden gingen toen in februari 1939 bij de RAF. Waarschijnlijk werd hij na voltooiing van de opleiding bij No. 73 Squadron geplaatst, een Hurricane squadron van de AASF (Advanced Air Striking Force) in Frankrijk. Chris (zoals hij gedurende zijn tijd bij de RAF bekend was) was in het middelpunt van de gevechten aangezien de AASF dekking moest geven voor de evacuatie van de ondersteunende eenheden en de drie overgebleven Britse divisies. In mei 1940 raakte hij in Frankrijk gewond en bracht zes weken door in het ziekenhuis. Om verder te herstellen werd hij een periode instructeur nabij Chester maar in februari 1941 werd hij geplaatst bij No. 91 Squadron. Zijn tour eindigde in december en hij vertrok om instructeur te worden bij 55 OTU to maart 1942 toen hij werd overgeplaatst naar Rolls-Royce. In september 1942 kwam hij weer terug bij No. 91 Squadron als boventallige. In januari 1943 werd hij uitgezonden naar Noord-Afrika om bij No. 111 Squadron te komen en nam het commando van deze eenheid over op de 26e en leidde die gedurende de rest van de Tunesische Campagne tot 30 april. Hij werd toen Flight Controller. Hij begon in 1944 aan een derde tour toen hij in juli in Frankrijk 602 Squadron overnam. Nadat hij een vernietigde Me-109 had geclaimd, overviel hij een stafauto waarvan er werd geclaimd dat daarin Veldmaarschal Rommel reisde. Door de aanval sloeg de auto over de kop nabij Sainte Foy de Montgomerie en Rommel werd in een greppel gesmeten en liep een schedelbreuk op. Hij overleefde het avontuur (maar werd vervangen als opperbeveldhebber OKW), slechts om op 14 oktober zelfmoord te plegen, in plaats van terecht te staan voor medeplichtigheid in het complot tegen Hitler op 20 juli.
Op 29 augustus steeg Le Roux op om naar Engeland te vliegen maar hij kwam daar nooit aan en werd als vermist genoteerd.
Zijn vrolijke persoonlijkheid en knap uiterlijk hadden van hem één van Zuid-Afrika's meest populaire gevechtspiloten gemaakt en er werd om hem gerouwd door allen die hem hadden gekend.
Zijn uiteindelijke score bedroeg 18 vernietigd, 2 waarschijnlijke en 8 beschadigd.
Chris Le Roux wordt herdacht op panel 200 van het Runnymede Memorial.
Bevorderingen:
28 februari 1940: Pilot Officer;
28 februari 1941: Flying Officer;
28 februari 1942: Flight Lieutenant;
september 1942: Squadron Leader;
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!