Trevor Wade ging in 1938 bij de R.A.F.V.R. en werd bij het uitbreken van de oorlog opgeroepen. Hij kwam bij No 92 Squadron. Tijdens de Battle of Britain werd hij vanwege tegenvuur gedwongen twee keer uit zijn Spitfire te springen. Tegen het einde van 1941 had hij zes bevestigde overwinningen op zijn naam waarmee hij een aas werd.
In juni 1941 werd hij bij No 123 Squadron geplaatst en voor een korte perioden bij No 602 Squadron. Eind 1943 werd hij naar de Air Fighting Development Unit gestuurd waar hij buitgemaakte vijandelijke toestellen testte en vergeleek met Geallieerde vliegtuigen waarvoor hij een Air Force Cross kreeg. Begin 1945 werd hij naar Amerika gestuurd om daar hetzelfde werk te doen.
Hij verliet de R.A.F. in 1946 met de rang van Squadron Leader en ging bij de redactie van Aeroplane Magazine waarvoor hij lichte burgervliegtuigen testte. Eind 1947 ging hij naar Hawker Aircraft als testpiloot.
Op 3 april 1951 was hij een Hawker prototype aan het testen toen het toestel een mechanisch probleem kreeg. Wade opende op ongeveer 9.000 voet de cockpitkap en sprong op ongevceer 2.000 voet met zijn schietstoel uit het vliegtuig. De niet-auomatische stoel begon snel rond te draaien en Wade was niet in staat zich eruit los te maken. Hij werd gedood toen de stoel tegen de grond sloeg.
Bevorderingen:
? Sergeant
30 april 1940: Pilot Officer on Probation
30 oktober 1941: Flying Officer (war sub)
30 oktober 1942: Flight Lieutenant (war sub)
? Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!