- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Acting Flight Lieutenant
- Eenheid:
- No. 10 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 3 december 1943
Voordracht:
"Gedurende een nacht in november 1943 tijdens een aanval op Dusseldorf, waren Flight Sergeant Mowatt en Sergeants Bisby en Bridge de midden rugschutter, telegrafist en boordwerktuigkundige in een toestel gevlogen door Flight Lieutenant Trobe. Tijdens deze operaties was het toestel onderworpen aan een serie aanvallen van 4 jachtvliegtuigen. Tijdens deze acties werden de bommenwerper diverse malen geraakt. De staartkoepel, hydraulische installatie, intercom, radion en andere belangrijke apparaten raakten onbruikbaar. Flight Sergeant Mowat en Sergeants Bisby en Bridge raakten gewond. Ondanks dit wist Flight Lieutenant Trobe het toestel vliegende te houden. Twee van de motoren waren uitgeschakeld, maar Sergeant Bridge slaagde erin één te herstarten. Naderhand bluste hij een vuur dat was begonnen nabij één van de koepels en later assisteerde hij Flight Sergeant Mowatt bij het uitmaken van een vuur dat in de romp was ontstaan. Ondertussen was Sergeant Bisby, hoewel in hevige pijn, gedurende de gehele ontmoeting op zijn post gebleven, en werkte onuitputtelijk in het tijdelijk repareren van zijn draadloze apparatuur. Het lukte hem een reparatie uit te voeren welke de piloot hielp om een koers naar de thuisbasis uit te zetten. Later faalde de radio wederom, hoewel op het punt ineen te zakken, bleef Sergeant Bisby de taak uitvoeren deze te repareren. Door een uiterste inspanning wist Flight Lieutenant Trobe de basis te bereiken en, onder moelijke omstandigheden, een meesterlijke landing uit te voeren. In deze uitzichtloze situatie, heeft deze officier uitmuntende vaardigheden en moed getoond en zijn dappere pogingen werden uitstekend ondersteund door zijn kameraden wiens moed, standvastigheid en toewijding aan de plicht van een hoge orde waren."
Gepubliceerd in The London Gazette dd. 3 december 1943.
Gezamenlijke voordracht met
Sergeant Thomas Ernest Bisby,
Flight Sergeant William Mowatt and
Sergeant Robert Clough Bridge