TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Cruickshank, Raymond Alfred

    Geboortedatum:
    27 september 1917 (Newport/Monmouthshire, Groot-Briatannië)
    Overlijdensdatum:
    3 mei 1941
    Begraven op:
    Oorlogsgraven van het Gemenebest Newport-Christchurch Cemetery
    Vak: Ext.. Graf: 287.
    Nationaliteit:
    Britse

    Biografie

    Dienstnummer 33364, RAF
    Raymond was de enige zoon van Raymond and Gladys Cruickshank en werd maanden later na de dood van zijn vader in WO 1 geboren.
    Hij doorliep de Newport Highschool, behaalde een Viscount Wakefield Scholarship en ging op 1 september 1936 naar het RAF College op Cranwell. Hij studeerde op 29 juli 1938 af en werd op 30 juli geplaatst bij 149 Squadron op Mildenhall in Suffolk.
    Raymond Cruickshank maakte op 21 april 1941 een noodlanding op Stanbourne in Essex met de Stirling bommenwerper N6009 bij terugkeer van Ops naar Keulen – niemand van de bemanning raakte gewond.
    Hij trouwde op 26 april 1941 met Section Officer Daphne Garrod WAAF. Binnen een week na zijn huwelijk vloog hij als piloot met de Stirling N6012 van 7 Squadron op Oakington op de terugweg van een operationele missie naar Hamburg toen het toestel bij het rondcirkelen voor de landing de bomen raakte, nog 200 meter doorvloog en om 02:31 op zijn rug neerstortte bij Dry Drayton, Cambridgeshire. Helaas kwam de hele bemanning hierbij om het leven.
    Andere bemanningsleden waren: - 969726 Sgt R.S. Harvey, 944678 Sgt G.W. Smith, 625698 Sgt S.A. Hives, 755776 Sgt E. Barratt, 755698 F/Sgt J. MacIntyre, 572032 en Sgt K.F. Wilson.
    Hij werd op 8 mei 1941 begraven op de Christchurch Cemetery in Newport, de uitvaartdienst werd gehouden in St Mark's Church.

    Promoties:
    30 juli 1938 : Pilot Officer;
    30 januari 1940: Flying Officer;
    30 januari 1941: Flight Lieutenant (War subs.).

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 149 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    20 februari 1940
    Ontvangen vanwege moed en plichtsbesef tijdens de uitvoering van luchtoperaties.
    Mentioned in Dispatches
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 149 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    7 juni 1940
    Voordracht:
    "Deze officier is betrokken geweest bij operationele vluchten vanaf het begin van de oorlog en heeft vele raids, beveiligingspatrouilles en Noordzee vluchten uitgevoerd. Op een nacht in mei 1940 was hem opdracht gegeven een bomaanval uit te voeren op de bruggen over de Maas in één van de zwaarst verdedigde punten in het operatiegebied. Ondanks het bijna ondoordringbare vuur, waarbij zijn toestel werd geraakt, daalde hij tot lage hoogte en hield zijn bommen vast tot hij zeker was van de positie van het doel, wat hij dan ook raakte. Zijn koelbloedigheid, vastberadenheid en volledig ontzien van gevaar zorgden ervoor dat hij de vijandelijke communicaties zware schade kon toebrengen onder de meest moeilijke omstandigheden."

    Gepubliceerd in de London Gazette dd. 7 juni 1940.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 149 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    22 oktober 1940
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Deze officier is sinds het uitbreken van de oorlog voortdurend betrokken geweest bij operaties en sinds april heeft hij zich bewezen als een opmerkelijk gezagvoerder. Tijdens recente nachtelijke aanvallen heeft hij doorgezet ondanks ongunstige weersomstandigheden en bij op een na alle gelegenheden is hij erin geslaag zijn doel te bereiken en met groot succes te bombarderen hoewel dit vaak betekende dat hij laag moest vliegen onder sterk luchtafweervuur. Bij deze gelegenheden heeft F/Lt Cruickshank met zijn ontwijkende acties verliezen aan zijn bemanning of ernstige schade aan zijn toestel voorkomen.

    Tweede DFC toegekend als een gesp te dragen op het lint van de eerste DFC.

    Bronnen

    Foto