- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 12 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 2 mei 1944
Aanbeveling:
Pilot Officer Moore was gezagvoerder van een Lancaster die in de nacht van 30 op 31 maart 1944 Neurenberg moest aanvallen. Op de heenvlucht wed hij vier maal door vijandelijke jagers aangevallen. Tijdens de eerste aanval voerde hij ontwijkende manoeuvres uit en beide schutters openden het vuur. Er werd geen schade toegebracht aan zijn toestel en de jager werd als beschadigd gemeld. Tijdens de tweede aanval, 30 minuten later raakte zijn toestel echter zwaar beschadigd en zijn staartschutter raakte gewond aan zijn hoofd. De romp werd vol gaten geschoten en de staartkoepel raakte onbruikbaar. Ondanks dat hij nog 250 kilometer van het doel verwijderd was een geen staartschutter noch een werkende staartkoepel had besloot hij door te vliegen naar het doel.
Toen zijn toestel nog 20 kilometer van het doel verwijderd was werd er nogmaals een aanval van onderen gelanceerd door een Ju 88. De Lancaster liep nog meer zware schade op waaronder schade aan het bommenruim, brandbommen vlogen in brand, de bakboordvleugel beschadigd, de tip van de stuurboordvleugel werd weggeschoten, het zuurstofsysteem geraakt, richtings- en hoogteroer werden beschadigd en de intercom viel uit. De rugschutter opende het vuur op de jager maar tijdens het vuren ontdekte hij een ander Ju 88 die van achteren naderde. Hij verlegde zijn vuur naar de andere jager en verschoot al zijn resterende munitie van korte afstand. Het vijandelijke toestel dook weg en men zag het enkele seconden later exploderen.
De Lancaster was nu lam geschoten, moeilijk bestuurbaar, weerloos tegen mogelijke aanvallen van achteren en een groot deel van de lading brandbommen in het bommenruim stond in brand. Ondanks dat zette de gezagvoerder zijn aanval door en wierp zijn bommen op het doelgebied.
Kort na het verlaten van het doel raakte de zuurstof op en Pilot Officer moest naar 15.000 voet dalen. Met hulp van de mecano om de besturing van zijn lam geschoten en weerloze toestel te behouden slaagde hij erin het naar Engeland terug te vliegen en maakte een geslaagde landing op het eerste het beste vliegveld dat hij tegenkwam.
De moed van deze officier en de vastberadenheid verder te vliegen naar het doel en zijn aanval door te zetten onder uitzonderlijk moeilijke en gevaarlijke omstandigheden zijn de hoogste lof waardig. Hij stelde ook een mooi voorbeeld van goede gezagvoering en vliegkunst dat een inspiratie zal zijn voor andere bemanningen. Ik beveel deze officier met klem aan voor een onmiddellijke toekenning van het Distinguished Flying Cross.
Gepubliceerd in de London Gazette dd. 2 mei 1944.