Gus Bebas werd in dienst aangesteld op 26 mei 1938 als Ensign bij de U.S. Naval Reserves. Tussen 16 en 30 juni 1939 volgde hij een training bij de Naval Reserve Officer Training Corps en op de zware kruise Wichita (CA-45). Op 22 januari 1940 werd hij eervol ontslagen van de opleiding en nam de volgende dag dienst als Seaman 2nd Class. Tussen 14 februari en 14 maart 1940 volgde hij een basis vliegtraining op de Naval Reserve Aviation Base Glenview, gevolgd door een gevorderder training bij het Naval Air Station (NAS), Pensacola. Op 5 september 1941 werd hij aangesteld als Naval Aviator No. 8779 en ontving hij zijn promotie tot Ensign A-V(N) op de 26e. Dezelfde dag werd hij aangesteld bij de Advanced Carrier Training Group, Atlantic Fleet. Bebas meldde zich twee dagen voor de kerst bij de met Curtiss SBC-3 vliegende Bombing Squadron (VB) 8 aan boord van het vliegdekschip U.S.S. Hornet (CV-8). Toen de Hornet vertrok naar de Pacific was de eenheid juist opnieuw uitgerust met de Douglas SBD-3 Dauntless. Bebas was actief tijdens de Slag om Midway. Na de slag keerde de Hornet terug naar Pearl Harbor en vervolgde Bebas zijn operationele training. Tijdens een trainingsvlucht op 19 juli 1942 nabij Barber's point, Oahu, stortte Barber's toestel (SBD-3 BuNo 4573) neer waarbij Bebas en zijn navigator/schutter Ensign William M. Stevens om het leven kwamen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!