Foto genomen op de vleugel van "zijn" Lancaster TL-N (PB 364) in de laatste dagen van zijn dienst in de Tweede Wereldoorlog, bij No. 35 Squadron te RAF Gravely (Copyright Frazer Stephenson).
Basil Noel Stephenson ging op 2 april 1942 in dienst en ging op 15 januari 1946 met groot verlof.
Als een "Target Illuminator" een een top bombardier en meer dan 63 vluchten achter de rug hebbend, keerde Flight Officer Stephenson met zijn bemanning en toestel terug naar veiligheid na een luchtaanval op Bremen op 22 april 1945. Hier ontvingen zij meer dan 30 treffers van luchtafweergeschut. Het toestel landde met alle hydrauliek weggeschoten, bommenwerp luiken beschadigd en bommenlast nog aan boord. Flight Officer Stephenson werd hierbij voorgedragen voor het verkrijgen van het Distinguished Flying Cross (DFC) door de bevelhebber van het No 35 (Pathfinder) Squadron, Group Captain Good. Op een officieuze ceremonie in de officiersmess, werd hem door de commandant van "B" flight op 15 juni 1945 een DFC-ribbon opgespeld. Bij terugkeer in Australië, aan het einde van de oorlog, bleek dat bij de Australische Autoriteiten geen enkel officieel document aanwezig was dat de toekenning ov uitreiking van het DFC bevestigde. Hiermee heeft Flight Officer Stephenson zijn DFC nooit officieel mogen ontvangen.
Stationeringe:
No 1 ITS Somers, No 11 EFTS Benalla, No 6 SFTS Mallala, No 1 ED, No 1 SFTS Pt Cook, 11 PDRC Brighton. 6(P) AFU Little Rissington, (satellite) Chipping Norton, 12 OTU Chipping Warden, 6(P) AFU Chipping Norton, 21 OTU Moreton in Marsh, 6 GRBS Dalton, 1664 HCU Dishforth, 462 Sqn Driffield, 640 Sqn Leconfield, NTU Warboys, 35 Sqn Gravely.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!