TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Cruickshank, John Alexander

Geboortedatum:
20 mei 1920 (Aberdeen/Schotland, Groot-Brittannië)
Dienstnummer:
657722/126700
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Bevorderingen:
?: Sergeant;
10 juli 1942: Pilot Officer on probation (emergency);
10 januari 1943: Flying Officer on probation (war subs.);
10 juli 1944: Flight Lieutenant (war subs.).

Loopbaan:
mei 1939: Royal Artillery, Territorial Army;
1941: Royal Air Force;
maart 1943: No. 210 Squadron, Sullom Voe;
september 1946: discharge RAF.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 210 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
1 september 1944
Aanbeveling:
Deze officier was gezagvoerder en piloot van een Catalina watervliegtuig die onlangs betrokken was bij een anti-onderzeeboot patrouille boven noordelijke wateren. Toen er een U-boot aan de oppervlakte werd ontdekt, ging Flying Officer Cruickshank onmiddellijk in de aanval. Onder fel afweervuur manoeevreerde hij zich in positie en vloog aan om zijn dieptebommen af te werpen. Helaas kwamen ze niet los. F/O Cruickshank wist dat het mislukken van de aanval hem het voordeel van de verrassing had gekost en dat zijn toestel nu een prachtig doelwit vormde voor de vastberaden en schietgrage vijandelijke schutters. Zonder aarzelen klom hij en draaide om weer aan te vliegen. De Catalina kwam onder intens en nauwkeurig vuur en werd herhaaldelijk geraakt. De navigator/bommenrichter werd gedood.
De tweede piloot en twee andere bemanningsleden raakten gewond. F/O Cruickshank werd op 72 plaatsen geraakt, hij kreeg twee ernstige wonden aan zijn longen en tien doordringende wonden aan zijn onderbenen. Zijn toestel was zwaar beschadigd en stond vol met rook van ontploffende granaten. Maar hij weifelde niet. Hij zette zijn aanval door en loste de dieptebommen zelf die perfect aan weerszijden van de boot neerkwamen. De U-boot zonk. Hij stortte daarna in en de tweede piloot nam de besturing over. Kort daarna kam hij weer bij en hoewel hij heftig bloedde, stond hij erop het commando weer op zich te nemen totdat hij er gerust op was dat het beschadigde toestel weer onder controle was, dat er een koers naar de basis was uitgezet en dat alle noodzakelijke signalen waren verzonden. Pas toen stond hij medische behandeling toe en liet zijn wonden verzorgen. Hij weigerde morfine omdat dat hem ervan kon weerhouden om door te gaan. Tijdens de volgende vijfeneenhalf uur durende thuisvlucht raakte hij door bloedverlies enkele malen bewusteloos.
Wanneer hij bijkwam, was zijn eerste gedachte steeds de veiligheid van toestel en bemanning. Het beschadigde vliegtuig bereikte uiteindelijk de basis maar het was duidelijk dat een directe landing een gevaarlijke taak zou zijn voor de gewonde en minder ervaren tweede piloot. Hoewel hij slechts met de grootste moeite adem kon halen, stond F/O Cruickshank erop dat hij naar voren werd gedragen en op de stoel van de tweede piloot gezet. Een uur lang, ondanks zijn hevige pijn en terwijl hij steeds zwakker werd gaf hij de nodige bevelen; hij weigerde het vliegtuig te laten landen totdat de omstandigheden van licht en zee dat zonder al te veer gevaar mogelijk maakten.
Met zijn hulp werd het toestel veilig op het water gezet. Daarna leidde hij het taxiën en het aan de grond zetten zodat het eenvoudig kon worden geborgen. Toen de dokter aan boord kwam, stortte F/O Cruickshank in en hij moest een bloedtransfusie krijgen voordat hij naar het hospitaal kon worden afgevoerd.
Met het doorzetten van de tweede aanval in zijn ernstig gewonde toestand en het voortzetten van zijn inspanningen tijdens de thuisreis terwijl zijn krachten steeds verder afnamen, bracht hij zijn kansen op overleven ernstig in gevaar zelfs als het toestel veilig de basis bereikte. Hij stelde steeds een voorbeld van vastberadenheid, kracht en plichtsbesef, passend binnen de hoogste tradities van de strijdkrachten.
Victoria Cross (VC)
Toegekend op:
1953
Queen Elizabeth II's Coronation Medal 1953
Toegekend op:
1977
Queen Elizabeth II Silver Jubilee Medal
Toegekend op:
2002
Queen Elizabeth II Golden Jubilee Medal

Bronnen

  • Foto 1: Wilco Vermeer collection (CC Attribution Non-Commercial No Derivatives 4.0)
  • - Second Supplement to The London Gazette of 27th November 1942, Issue 35804, dated 1st December 1942
    - Third Supplement to The London Gazette of 11th May 1943, Issue 36015, dated 14th May 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette of 29th August 1944, Issue 36682, dated 1st September 1944
    - John Cruickshank VC

Foto

Thema's