Dieter Lukesch vloog voor de Tweede Wereldoorlog bij de Oostenrijkse Luftwaffe en tijdens voornamelijk met de Jnkers Ju 88. In 1944 werd hij de eskader commandant van het eerste straal aangedreven Arado Ar 234 Bommenwerper eskader. Een groep van 8 Ar 234 toestellen onder zijn bevel voerden tijdens de kerst van 1944 de eerstebommenwerper missie uit op Luik in België. Dit was de allereerste straaljager aangedreven bommenwerperaanval uit de geschiedenis van de luchtvaart. Op nieuwsjaarsdag 1945 voerde hij 's werelds eerste straaljager aangedreven nachtbommenwerper aanval op Brussel en Luik uit. Aan het einde van de oorlog raakte hij in Amerikaans krijgsgevangenschap, waaruit hij op 27 juli 1945 werd vrijgelaten.
Na de Tweede Wereldoorlog werd hij bij de KLM, Koninklijke Nederlandse Luchtaart Maatschappij, opgeleid tot piloot voor Air Austria. In 1959 trok hij naar Duitsland en werd hij gezagvoerder bij Lufthansa. Hij vloog daar met de Convair 340/440, gevolgd door de Vickers Viscount, Boeing 727 en uiteindelijk de Boeing 707 tot aan zijn pensioen.
Bevorderingen:
?: Leutnant;
28 september 1942: Oberleutnant;
?: Hauptmann.
Loopbaan:
1938: Kampfgeschwader 158;
1 mei 1939: Kampfgeschwader 76;
augustus 1940: Technischer Offizier Stabstaffel / Stab III. Gruppe / Kampfgeschwader 76;
?: 7. Staffel / III. Gruppe / Kampfgeschwader 76;
?: Staffelführer 9. Staffel / III. Gruppe / Kampfgeschwader 76;
februari 1945: Kommandeur IV. Gruppe, Kampfgeschwader 76;
mei 1945 – 27 juli 1945: Krijgsgevangene U.S. Forces.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!