Wilhelm Johnen diende bij Nachtjagdgeschwader 1, 5 en 6. Tijdens 267 operationele vluchten bij nacht en 39 overdag behaalde hij 34 overwinningen.
In de nacht van 28 april 1944 raakte het toestel gevlogen door Johnen (Messerschmitt Me 110, CE+EN) verdwaald in Zwitsers luchtruim en werd door de Zwitsers gedwongen te landen op Militärflugplatz Dübendorf. Het toestel was uitgerust met de nieuwe Lichtenstein SN-2 radar. De Duitsers hadden groot belang het toestel terug te krijgen zodat de techniek niet in vijandelijke handen kon vallen. Voorgesteld werd om aan Zwitserland twaalf Messcerschmitt Me 109 toestellen te leveren als tegenprestatie. De Zwitsers gingen niet akkoord met de teruggave, waarna werd overeengekomen om naast de levering van de twaalf Me 109 toestellen, onder Duits toezicht, de Me 110 te Dübendorf te vernietigen. De bemanning mocht terugkeren naar Duitsland.
Bevorderingen:
1 april 1940: Gefreiter;
1 juni 1940: Fahnenjunker-Unteroffizier;
1 september 1940: Fähnrich;
1 februari 1941: Oberfähnrich;
1 april 1941: Leutnant;
juli 1943: Oberleutnant;
1 oktober 1944: Hauptmann (met terugwerkende kracht).
Loopbaan:
juni 1941: Flugzeugführer 3. / Nachtjagdgeschwader 1;
oktober 1942: Flugzeugführer 1. / Nachtjagdgeschwader 5;
december 1942: Flugzeugführer 5. / Nachtjagdgeschwader 5;
maart 1944: Staffelkapitän 6. / Nachtjagdgeschwader 5;
mei 1944: Staffelkapitän 8. / Nachtjagdgeschwader 6;
herfst 1944: Gruppenkommandeur III. / Nachtjagdgeschwader 6.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!