Na zijn basisschool opleiding, ging Franz Jilek in 1929 aan het werk als Elektrotechnicus. Door de crisis en werkeloosheid, kwam hij in 1933 als Hilfsarbeiter terecht bij de Landwirdschaft. Van maart tot oktober 1935 diende Jilek bij de Österreichische Arbeitsdienst, waarbij hij werd ingezet bij de aanleg van de weg tussen Kahlenberg en Leopoldsberg.
Op 4 november 1935 meldde hij zich als vrijwilliger aan bij de Bundesheer. Hij werd ingedeeld bij de 1.Kompanie / Heeres-Telegraphen-Abteilung in Meidlingen, waar hij werd opgeleid voor Kabel, Funk, Helioschreiber en Flaggensignaler en diende als Signalhornist-Stabstrompeter. Na de Anschluss met Duitsland kwam Jilek als Obergefreiter terecht bij de Luftnachrichten. In 1938 volcde hij een Fernschreiblehrgang in Lübeck.
Franz Jilek werd hierna ingezet bij de Sudentencrisis om vervolgens een Bordfunkerlehrgang te volgen. Bij de inval in Polen diende Jilek op de Bodenfunk-Leitstelle te Breslau-Schöngarten. Na de veldtocht in Polen werd hij omgeschoold voor dienst op de Junkers Ju 87 bij het Flugzeugträger Stukastaffel I/186. Na omvorming van deze eenheid tot III. / Sturzkampfgeschwader 77, werd Jilek de Bordfunker van Flugzeugführer en Adjutant des Gruppenführers, Hauptmann Helmuth Bode. Vanaf 10 mei 1940 nam hij hier deel aan de strijd in België, Frankrijk en vervolgens tijdens de luchtslag tegen Engeland.
Na de Slag om Engeland, werd zijn eenheid vanaf januari 1941 overgeplaatst naar Roemenië en nam hij deel aan de strijd in Joegoslavië, Griekenland en op Kreta. Vanafjuni 1942 volgde de strijd tegen de Sovjet-Unie. Na een vliegongeval in november 1942, waarvan hij pas in juli 1943 gedeeltelijk herstelde, werd Jilek als niet geschikt om te vliegen ingedeeld bij de Frontflieger-Sammelgruppe in Queslinburg geplaatst. Na een omscholing kwam hij terecht bij het Forstschutzen-kommando Klinger/Osche. In januari 1944 werd Jilek overgeplaatst naar Luftgaukommando 17 waar hij ging optreden als Lehrer aan de Segelflugschule in Ebergassing. Na de intocht van de Sovjets, werd Jilek op 1 mei 1944 afgevoerd naar krijgsgevangenschap en kwam terecht in Lager 263 te Orel. Pas op 14 november 1947 kon hij terugkeren naar huis.
Op 31 januari 1948 startte Jilek zijn opleiding aan de Polizeischule Ross en kwam terecht op de kazerne in Ebersdorf. In 1952 werd hij bij de Führungszug van de Alarm-Abteilung 1 geplaatst. Van 1972 tot en met 1973 diende hij als Wagenkommandant. Wegens arthrose werd Jilek op 1 april 1973 in de Ruhestand geplaatst. Op 30 september 1975 ging hij met pensioen.
Franz Jilek overleed op 24 maart 2011.
Bevorderingen:
1 november 1940: Feldwebel;
1 maart 1942: Oberfeldwebel.
Loopbaan:
1929 - 1933: Elektrotechnicus;
1933 - 1934: Hilfsarbeiter Landwirtschaft;
maart 1935 - oktober 1935: Österreichische Arbeitsdienst;
4 november 1935: Freiwilliger Bundesheer, Signalhornist/Stabstrompeter 1.Kompanie / Heeres-Telegraphen-Abteilung, Meidlingen;
?: Anschluss, Obergefreiter Luftnachrichten;
1938: Luftgaukommando 17;
?: Bordfunkerlehrgang;
1939: Kampfgeschwader 66, Neustadt, Polenfeldzug;
1939: Bodenfunk-Leitstelle Breslau-Schöngarten;
?: Flugzeugträger Stuka-Staffel I./186;
?: Bordfunker Gruppenführer Hauptmann Helmuth Bode III. / Sturzkampfgeschwader 77;
10 mei 1940: Westfeldzug;
augustus 1940: Slag om Engeland vanuit Mesnil/Angort;
januari 1941: Joegoslavië/Griekenland/Kreta;
juni 1941: Sovjet-Unie;
november 1942; gewond na ongeval met een Junkers Ju 88;
juli 1943: Frontflieger-Sammelgruppe Quedlinburg;
?: Forstschützen-Kommando Klinger;
januari 1944: Lehrer Luftgaukommando 17;
1 mei 1944: Krijgsgevangene Lager 263, Orel;
14 november 1947: vrijlating;
31 januari 1948 - 8 april 1949: Polizeischule Ross;
1952: Alarm-Abteilung 1, Führungszug;
1972 - 1973: Funkstr.-Wagenkommandant;
1 april 1973: Ruhestand;
30 september 1975: Pensioen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!