In december 1939 kwam Karl Borris als Leutnant bij het 26.Jagdgeschwader. Bij deze eenheid zou hij blijven tot het einde van de oorlog. Tijdens aanvang van de strijd in het Westen was hij ingedeeld bij de V.Gruppe.
Op 13 mei 1940 werd de nog onervaren Leutnant neergeschoten door Boulton-Paul Defiant jagers van de RAF boven de Nederlandse kust. In de buurt van Dordrecht sprong hij per parachute uit zijn beschadigde Messerschmitt Bf 109 E-3 en wist vier dagen later zijn eenheid te bereiken. Op 1 en 2 juni 1940 claimde hij zijn eerste twee luchtoverwinningen door twee Supermarine Spitfires neer te schieten tijdens de Britse evacuatie te Duinkerken
Tijdens de Slag om Engeland wist hij eveneens de nodige overwinningen te boeken, te weten;
13.08.1940: Twee Hawker Hurricanes in het gebied boven Maidstone-Detling.
06.09.1940: Een Hurricane boven Folkestone.
25.10.1940: Een Spitfire boven Maidstone.
In maart 1941 werd hij aangesteld als Technisch Officier bij de II.Gruppe en werd hij opgeroepen door het Reichs Luftfahrt Ministerium (RLM) om naar Rechlin te komen voor het testen van de eerste zes pré-productie serie Focke Wulff Fw 190A-0 toestellen. De groep van ruim 30 geselecteerde manschappen werd omgedoopt tot Testgruppe 190. Hier maakte hij de volgende slachtoffers;
09.08.1941: Een Spitfire boven Campagne.
20.09.1941: Een Spitfire boven Mardyck.
21.09.1941: Een Spitfire boven Etaples.
Op 10 november 1941 werd Karl Borris als Oberleutnant benoemd tot commandant van VIII.Gruppe/26.Jagdgeschwader. In deze hoedanigheid maakte hij de volgende slachtoffers;
13.03.1942: Een Spitfire.
04.04.1942: Een Spitfire boven de Pas de Calais en een andere ten noorden van Sangatte.
15.04.1942: Een Spitfire ten Oosten van Cap Gris Nez.
17.04.1942: Een Spitfire boven Het Kanaal.
24.04.1942: Een Spitfire the Noordwesten van Oostende.
28.04.1942: Twee Spitfires ten Zuiden van Gravelines.
17.05.1942: Een Spitfire ten Noordwesten van Sangatte.
01.06.1942: Een Spitfire ten Noorden van La Panne.
30.07.1942: Een Spitfire.
19.08.1942: Een Spitfire boven Dieppe.
03.02.1943: Een Spitfire ten Noorden van Poperinghe en een andere boven
Poperinghe-Bergues.
07.02.1943: Een Hawker Typhoon boven Staden.
04.04.1943: Een Boeing B-17 in de omgeving van Rouen-Dieppe.
13.05.1943: Een Spitfire boven St Pol.
Op 14 mei 1943 werd zijn Focke Wulf Fw 190A-5 (W.Nr. 7326) "Schwarze 19" geraakt door afweervuur van Boeing B-17 bommenwerpers die hij boven Wevelgem aanviel. Hij sprong uit het toestel, maar zijn parachute klapte gedeeltelijk in. Bij het neerkomen brak hij vele botten en moest voor langere tijd in het ziekenhuis verblijven.
Op 23 juni 1943 werd hij als Hauptmann aangesteld als Commandant bij de I.Gruppe/26.Jagdgeschwader. In deze rol schoot hij de volgende toestellen neer;
25.07.1943: Twee Spitfires ten Noorden van Gent.
17.08.1943: Een B-17 ten Oosten van Deest.
19.09.1943: Een Spitfire ten Oosten van Ipswich.
07.01.1944: Een Republic P-47 ten Zuidwesten van Cousolre.
11.01.1944: Een B-17 in het gebied rond Nordhorn-Zuider Zee.
29.01.1944: Een B-17 ten Oosten van Bonn.
08.02.1944: Een P-47 boven Hirson-Thiérache.
24.02.1944: Een P-47 ten Noorden van Rheine.
06.03.1944: Een P-47 ten Zuidwesten van Oldenburgh.
08.03.1944: Een Spitfire ten Oosten van Utrecht.
In april 1944 werd hij gepromoveerd tot Major en vervolgde hij zijn zegereeks met;
19.04.1944: Een Spitfire ten Noordoosten van Mechelen.
Vanaf 15 mei 1944 tot en met juli 1944 werd hij voor speciale diensten elders geplaatst, en schoot op 14.07.1944 een P-47 neer ten Westen van Parijs.
Op 1 augustus 1944 nam hij het bevel weer op zich over de I.Gruppe. Hij vervolgde zijn reeks met;
26.08.1944: Een Spitfire boven Rouen.
16.09.1944: Een Lockheed P-38 boven Bonn.
23.09.1944: Een North American P-51 boven Wesel.
05.12.1944: Een B-17 ten Westen van Lingen.
14.01.1945: Een Spitfire boven Ibbenbüren.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!