TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Trent, Leonard Henry

Geboortedatum:
14 april 1915 (Nelson, Nieuw-Zeeland)
Overlijdensdatum:
19 mei 1986 (Auckland, Nieuw-Zeeland)
Dienstnummer:
36146/N.Z.2481
Nationaliteit:
Nieuw-Zeelandse

Biografie

Leonard Trent werd op 14 april 1915 geboren in Nelson. Hij volgde zijn opleiding aan het Nelson College tussen 1928 en 1934. Na een basistraining te Taieri, volgde Trent de vliegopleiding te Christchurch en ontving zijn wings in mei 1938. Na zijn opleiding werd hij naar Engeland gezonden voor dienst bij de Royal Air Force.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog diende hij bij No. 15 Squadron, vliegend met de Bristol Blenheim in Frankrijk. In december keerde de eenheid terug naar Engeland.
Op 7 augustus 1940 huwde hij met Ursula Elizabeth Woolhouse. Op dat moment diende hij als vlieginstructeur. In maart 1942 keerde hij terug naar operatieve dienst. Na enige tijd op het Headquarters No. 2 Group RAF te hebben gewerkt, werd Trent ingedeeld bij B Flight van No. 487 (RNZAF) Squadron, vliegend met de Lockheed Ventura.

Op 3 mei 1943 werd hij neergeschoten boven vijandelijk gebied (tijdens de actie waarmee hij zijn Victoria Cross verdiende) en geraakte hij in krijgsgevangenschap. Trent werd gevangen gezet in Stalag Luft III en nam op 24 maart 1944 deel aan de ontsnapping bekend geworden als de "Great Escape". Hij werd echter direct weer gevangen genomen. Op 2 mei 1945 werd hij door Britse troepen bevrijd, keerde naar Engeland en ging gelijk weer vliegen.

Na de Tweede Wereldoorlog werd hij straaljagepiloot en Squadron Leader van No. 214 Squadron. Uiteindelijk werd hij Group Captain en Air Attaché in Washington D.C. in 1965 keerde hij na zijn pensionering terug naar Nieuw Zeeland. Leonard Henry Trent overleed in Auckland op 19 mei 1986.

Bevorderingen:
23 augustus 1938: Pilot Officer;
23 maart 1940: Flying Officer;
23 maart 1941: Flight Lieutenant (war subs., seniority 23 maart 1941);
1 juni 1942: Temporary Squadron Leader (seniority 1 juni 1942);
17 september 1947: Flight Lieutenant (permanent, seniority 1 december 1942);
?: Squadron Leader (permanent);
1 juli 1953: Wing Commander;
1 juli 1959: Group Captain.

Loopbaan:
1 juni 1944: Tranfer to Royal New Zealand Air Force.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
mei 1938
Pilot Wing
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (waarnemend Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 15 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
9 juli 1940
Ontvangen vanwege moed en plichtsbesef bij de uitvoering van luchtoperaties.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 487 (RNZAF) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
1 maart 1946
Aanbeveling:
Op 3 mei 1943 kreeg Squadron Leader Trent opdracht een formatie Ventura’s te leiden in een aanval bij daglicht op de electriciteitscentrale in Amsterdam. Deze operatie was bedoeld om de Nederlandse arbeiders aan te moedigen in hun weerstand tegen de druk van de vijand. Het was bekend dat het doel zwaar verdedigd werd. Het belang van dit bombardement, ongeacht vijandelijke jagers of afweervuur werd er bij de bemanningen die aan de operatie deelnamen sterk ingeprent. Voor de start zei Squadron Leader Trent tegen de plaatsvervangend leider dat hij over het doel zou vliegen, wat er ook gebeurde.
2. Alles ging goed totdat de Ventura’s en hun jagerescorte de Nederlandse kust naderden. Toen werd er een bommenwerper geraakt en die moest terugkeren. Opeens verschenen er grote aantallen jagers. Onze escorterende jagers werden fel bevochten en verloren het contact met de bommenwerpers. De Ventura’s vlogen voor onderlinge bescherming dicht bij elkaar en zetten hun vlucht naar het doel voort. Helaas hadden de jagers die hen boven het doel moesten beschermen het gebied te vroeg bereikt en waren teruggeroepen.
3. Al gauw werden de bommenwerpers aangevallen. Ze waren overgeleverd aan de genade van 15 tot 20 Messerschmidts die voortdurend op hen af doken. Binnen vier minuten werden er zes Ventura’s neergehaald. Squadron Leader Trent bleef met de drie overgebleven toestellen op koers.
4. In korte tijd gingen er nog twee Ventura’s brandend naar beneden. De moorddadige aanvallen en het zware afweervuur waarop ze waren gestuit negerend maakte Squadron Leader Trent een nauwkeurige run en schoot zelfs van korte afstand een Messerschmidt neer. Nadat hij zijn bommen had gelost draaide hij weg. Het toestel dat hem volgde werd bij het bereiken van het doel neergehaald. Direct daarna werd zijn eigen toestel geraakt, kwam in een spin en viel uit elkaar. Squadron Leader Trent en zijn navigator werden eruit geslingerd en werden krijgsgevangen gemaakt. De andere twee bemanningsleden kwamen om.
5. Op deze missie, zijn 24ste, toonde Squadron Leader Trent opmerkelijk leiderschap. Zo groot was het vertrouwen in deze dappere officier dat de andere piloten hem zonder aarzelen volgden. Zijn kalme, onwankelbare moed en plichtsbesef tegenover de grootste moeilijkheden staan op gelijke hoogte met de beste voorbeelden van deze kwaliteiten.
Victoria Cross (VC)

Bronnen

  • Foto 1: Tom MacNeill
  • - The London Gazette of 6th September 1938, Issue 34548
    - The London Gazette of 2nd April 1940, Issue 34822
    - The London Gazette of 9th July 1940. Issue 34892
    - The London Gazette of 28th March 1941, Issue 35119
    - The London Gazette of 3rd July 1942, Issue 35618
    - Second Supplement to The London Gazette of 9th November 1945, Issue 37345, dated 13th November 1945
    - Third Supplement to The London Gazette of 26th February 1946, Issue 37486, dated 1st March 1946
    - Second Supplement to The London Gazette of 9th January 1948, Issue 38175, dated 13th January 1948
    - Second Supplement to The London Gazette of 26th March 1948, Issue 38248, dated 30th March 1948
    - Second Supplement to The London Gazette of 26th June 1953, Issue 39900, dated 30th June 1953
    - Second Supplement to The London Gazette of 26th June 1959, Issue 41753, dated 30th June 1959