- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 9 Squadron, Royal Air Force
Aanbeveling:
“Deze luchtmachtman was radiotelegrafist in een Lancaster die bij daglicht het Dortmund-Eems kanaal aanviel op 1 januari 1945.
De bommen waren net afgeworpen toen een zware granaat het toestel voor de rugkoepel raakte. Er brak brand uit en dichte rook vulde de romp. Toen werd de neus van het toestel geraakt en een storm van lucht blies de rook weg en onthulde een toneel van algehele verwoesting. Het meeste van het perspex in de neus was weggeschoten, er zaten grote gaten in het dak boven de piloot, de bedrading van de intercom was verbroken en er zat een groot gat in de vloer van het toestel. Slaapzakken en andere uitrusting waren zwaar beschadigd of stonden in brand en er stond een motor in brand.
Flight Sergeant Thompson zag dat de rugschutter bewusteloos in de laaiende koepel zat. Zonder aarzelen kroop hij door de romp naar achteren, de vlammen in en tussen de exploderende munitie. Hij trok de schutter uit zijn koepel, werkte zich voorzichtig langs het gat in de vloer en sleepte hem bij de vlammen vandaan. Met zijn blote handen bluste hij de brandende kleding van de schutter. Zelf liep hij ernstige brandwonden op aan zijn gezicht, zijn handen en zijn benen.
Flight Sergeant Thompson zag toen dat de staartkoepel ook in brand stond. Ondanks zijn eigen ernstige verwondingen ging hij met pijn en moeite naar de achterzijde van de romp waar hij de staartschutter aantrof, zijn kleding in brand en overmeesterd door vlammen en rook. Flight Sergeant Thompson trotseerde voor een tweede maal de vlammen. Met grote moeite trok hij de hulpeloze schutter uit zijn koepel en bracht hem in veiligheid. Alweer gebruikte hij zijn toch al verbrande blote handen om de vlammen op de kleding van een kameraad uit te slaan.
Flight Sergeant Thompson, bijna volledig uitgeput, meende dat zijn taak nog niet volbracht was. Hij moest het lot van de bemanning aan de gezagvoerder melden. Hij maakte de gevaarlijke trip door de brandende romp terug, zich met zijn verbrande handen aan de zijkant vasthoudend om langs het gat in de vloer te komen. De stroom koude lucht deed hem immens pijn en er trad bevriezing op.
Zijn toestand was zo slecht dat de gezagvoerder hem niet herkende. Zijn enige zorg was de twee schutters die hij achter in de romp had achtergelaten. Zij kregen zoveel aandacht als mogelijk was totdat het toestel zo’n 40 minuten later een noodlanding maakte.
Toen het toestel werd geraakt had Flight Sergeant Thompson zijn inspanningern kunnen wijden aan het doven van het vuur en zo hebben bijgedragen aan zijn eigen veiligheid. Hij gaf er de voorkeur aan door de vlammen te gaan om zijn kameraden te redden. Hij wist dat hij niet in staat zou zijn bevelen te horen of op te volgen om het toestel te verlaten. Hij bracht zijn eigen leven in gevaar om dat van anderen te redden. Jong in jaren en ervaring, waren zijn acties die van een veteraan.
Flight Sergeant Thompson stierf drie weken later aan zijn verwondingen. Een van de schutters overleed helaas ook maar de andere dankt zijn leven aan de superieure moed van Flight Sergeant Thompson, wiens moed en zelf-opoffering voor altijd een inspiratie voor de Luchtmacht zal zijn.Bezichtiging Victoria Cross in het National War Museum in Edinburg Castle, Edinburgh, Schotland.