TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Swales, Edwin

    Geboortedatum:
    3 juli 1915 (Inanda/Natal, Zuid-Afrika)
    Overlijdensdatum:
    23 februari 1945 (Leopoldsburg, België)
    Begraven op:
    Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Leopoldsburg
    Vak: VIII. Rij: C. Graf: 5.
    Dienstnummer:
    6101V
    Nationaliteit:
    Zuid-Afrikaanse

    Biografie

    Edwin Swales werd geboren in Natal en diende bij het uitbreken van de oorlog in de Natal Mounted Rifles. Hij kwam begin 1942 in dienst van de S.A.A.F. en werd in augustus 1943 uitgeleend aan R.A.F. Bomber Command en geplaatst by 6 A.F.U. op Little Rissington. Hij werd in juli 1944 overgeplaatst naar actieve dienst bij No. 582 Squadron, een onderdeel van de P.F.F. (Path Finder Force). Swales werd onderscheiden met een D.F.C. wegens zijn kalmte onder vuur, leiderschap en knap manoeuvreren tijdens een aanval bij daglicht op het spooremplacement bij Keulen op 23 december 1944. Zijn vriend Squadron Leader R.A.M. Palmer, die als Master Bomber diende tijdens deze aanval werd neergeschoten waarbij hij sneuvelde; later werd hij postuum onderscheiden met het V.C. op een manier die een voorbode was van Swales’ eigen onderscheiding. Precies twee maanden na de aanval op Keulen, 23 februari 1945, toevallig de dag waarop de toekenning van zijn D.F.C. werd gepubliceerd in de London Gazette, zat Swales zelf in de stoel van de Master Bomber tijdens de aanval op Pforzheim. Zijn Lancaster werd zowel op de heenweg als boven het doel zwaar door luchtafweer beschadigd maar hij bleef rustig het bombardement leiden tot aan het einde van de aanval (die later bijzonder nauwkeurig, geconcentreerd en effectief bleek te zijn geweest). Op weg terug naar huis in zijn lamgeschoten Lancaster stuitte Swales op hevige turbulentie en gaf boven België zijn bemanning bevel te springen. Toen de laatste man sprong raakte het vliegtuig overtrokken waardoor Swales geen kans meer had om te ontsnappen; hij werd dood gevonden, aan de stuurknuppel en werd begraven op de oorlogsbegraafplaats van Leopoldsburg. De postume toekenning van zijn V.C. werd op 24 april gepubliceerd en bleek de laatste van Bomber Command tijdens de oorlog te zijn.
    De onderscheidingen, zijn uniform en zijn logboek werden in 1959 door zijn moeder aan het Zuid-Afrikaaanse National Museum van Militaire Geschiedenis geschonken.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Captain
    Eenheid:
    No. 582 Squadron, South African Air Force
    Toegekend op:
    24 april 1945
    Aanbeveling:
    Captain Swales was Master Bomber van een groep vliegtuigen die in de nacht van 23 februari 1945 Pforzheim aanviel. Als Master Bomber had hij tot taak het doel nauwkeurig te localiseren en aanwijzingen te geven aan de bommenwerpers die achter hem aan kwamen.
    Kort na het bereiken van het doelgebied werd hij door een vijandelijk toestel aangevallen en een van zijn motoren viel uit. Het staartgeschut werkte ook niet meer. Zijn beschadigde vliegtuig was een gemakklijke prooi voor verdere aanvallen. Onverdroten ging hij door met de hem opgedragen taak; hij gaf heldere en duidelijke instructies aan de hoofdmacht. Ondertussen kwam de vijandelijke jager dichterbij en vuurde nogmaals. Een tweede motor van het toestel van Captain Swales viel uit. Bijna weerloos bleef hij boven het doelgebied instructies geven totdat hij zich ervan had overtuigd dat de aanval zijn doel had bereikt.
    Het is nu bekend dat het bombardement een van de meest geconcentreerde en geslaagde van de oorlog was. Captain Swales vond echter dat zijn missie nog niet voltooid was. Zijn toestel was zwaar beschadigd, zijn snelheid was zo laag dat hij het met moeite in de lucht kon houden. De instrumenten voor het blindvlkiegen werkten niet meer. Vastberaden om te voorkomen dat zijn toestel en bemanning in vijandelijke handen zouden vallen, zette hij koers naar huis. Na een uur vloog hij in dunne bewolking. Hij bleef op koers door knap tussen de lagen te vliegen maar later stuitte hij op dikkere bewolking en turbulentie. Het vliegtuig bevond zich nu boven eigen gebied, werd steeds moeilijker te besturen en verloor langzaam hoogte. Captain Swales realiseerde zich dat de toestand hopeloos was en gaf de bemanning bevel te springen. Hij had weinig tijd en het kostte hem alle moeite om het toestel stabiel te houden terwijl elk lid van de bemanning naar het ontsnappingsluik ging en eruit sprong. De laatste was er maar net uit toen het toestel overtrokken raakte en neerstortte. Captain Swales werd dood teruggevonden aan de stuurknuppel. Moedig tijdens de aanval, dapper tegenover gevaar, deed hij tot het laatst zijn plicht en gaf zijn leven opdat zijn kameraden in leven bleven.

    Bezichtiging Victoria Cross in het National Museum of Military History in Johannesburg, Zuid-Afrika.
    Edwin Swales ligt begraven op Leopoldsburg War Cemetery, Belgié.
    Victoria Cross (VC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Captain
    Eenheid:
    No. 582 Squadron, South African Air Force
    Toegekend op:
    23 februari 1945
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Deze officier was piloot en gezagvoerder van een vliegtuig dat in december 1944 was uitgestuurd om Keulen aan te vallen. Bij de nadering van het doel stuitte men op intensief afweervuur. Ondanks dat werd een goed bombardement uitgevoerd. Spoedig daarna werd het toestel door vijf vijandelijke toestellen aangevallen. In de daarop volgende gevechten manoeuvreerde Captain Swales met grote vaardigheid. Het gevolg was dat zijn schutters gericht vuur op de aanvallers konden leggen waarvan er een waarschijnlijk werd neergeschoten. Gedurende deze heftige actie toonde Captain Swales uitzonderlijke kalmte en leiding en stelde daarmee een zeer fraai voorbeeld. Deze officier heeft zeer veel missies gevlogen waarbij hij een verscheidenheid van vijandelijke doelen heeft aangevallen.

    Bronnen

    Foto's