William Henry Skewes werd geboren op 31 mei 1921 als zoon van William Henry en Gladys Mary Skewes in Camborne, Cornwall, het Verenigd Koninkrijk. Hij had twee zussen. Over zijn jeugdjaren is verder niets bekend. Voor hij in dienst trad bij de Royal Air Force Volunteer Reserve zou hij ruiter zijn geweest die zijn vader uithielp.
Over zijn militaire loopbaan tot september 1944 zijn thans weinig gegevens bekend. Zo is onduidelijk wanneer William bij het No. 190 Squadron werd geplaatst is onbekend, evenals de datum van zijn bevordering tot Flight Sergeant. Van het squadron is bekend dat het initieel was opgericht als Flying Boat squadron van het Coastal Command maar per 1 januari 1944 werd ontbonden. Vanaf 5 januari 1944 werd het omgevormd naar een Airborne Forces Squadron en in maart dat jaar nam het squadron deel in een aantal grootschalige glider oefeningen. Het squadron vloog met Stirling IV bommenwerpers. Vanaf eind maart 1944 werd het squadron gestationeerd in Fairford, Gloucestershire County, en ingezet voor droppings van agenten voor de Special Operations Executive (SOE). Tevens zou het squadron tot Operatie Market Garden zowel paradroppings als glider-towing operaties uitvoeren.
Van 17 tot 23 september 1944 zou het squadron in totaal 98 sorties vliegen ter ondersteuning van Operatie Market Garden. Hierbij leed het squadron zware verliezen waarbij twaalf vliegtuigen niet terugkeerden naar Fairford. Zo keerden van de tien Stirlings die opstegen op 21 september 1944, er maar drie terug. Onder de zeven verloren Stirlings bevond zich ook de Stirling IV, met nummer LJ823, de kist waarin Flight Sergeant William Henry Skewes die dag als wireless operator (radio telegrafist) en air gunner (boordschutter) was opgestegen; hij had een dubbelfunctie tijdens de vlucht. Het toestel vloog een bevoorradingsmissie naar Arnhem en werd boven de dropzone (DZ) in de staart geraakt bij de geschutskoepel door antiluchtdoelgeschut. Vervolgens werd het vliegtuig achtervolgd en aangevallen door drie Duitse jachttoestellen.
Het bevel om het vliegtuig te verlaten (bale out) werd gegeven, maar het toestel vloog al (te) laag. De navigator, Flight Sergeant Ross, sprong en landde veilig en wist te ontkomen, net als de twee air dispatchers, Poole en Woodley. Alle drie wisten naderhand terug te keren bij de geallieerden. Flight Sergeant Cairns (bommenrichter) sprong echter zijn dood tegemoet, omdat zijn parachute niet op tijd openging. Warrant Officer Leslie John Billen (extra bommenrichter) was het tweede bemanningslid die de crash niet overleefde. Volgens ooggetuigen werd hij – terwijl hij neerdaalde aan zijn parachute – doodgeschoten door de omgekeerde Duitse jachttoestellen. Hij stortte neer bij de Aspert, een buurtschap in Horssen, vlakbij de Wetering.
De piloot, Flying Officer Farren, wist rond 16:00 uur een noodlanding te maken bij de Diedense Uiterdijk in Megen, gemeente Oss, Noord-Brabant, maar werd door de voorruit geslingerd en belandde met rugletsel in het ziekenhuis. Hij werd tevens krijgsgevangen gemaakt door de Duitsers. Ook de boordschutter, Flight Sergeant Brown, en de boordwerktuigkundige, Flight Sergeant Stone, raakten gewond en werden krijgsgevangen gemaakt. Het toestel vloog na de harde landing in brand en werd vernietigd.
Skewes sprong vlak na Flight Sergeant Cairns uit het toestel en ook zijn parachute zou niet op tijd open zijn gegaan. Een andere lezing zou zijn dat hem hetzelfde lot overkwam als Leslie John Billen en dat hij werd doodgeschoten terwijl hij aan zijn parachute neerdaalde door de Duitse jachtvliegtuigen. Hoe dan ook, William Henry Skewes sneuvelde als het derde bemanningslid van de negen van de LJ823, hij was 23 jaar oud. Hij ligt begraven op de Rooms Katholieke begraafplaats van de Sint-Antoniuskerk in Wijchen, oorlogsgraf 1. In Leedstown, Cornwall, wordt hij gememoreerd bij een monument genaamd “the Men of Crowan”.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!