TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Couper, Neil Banks

Geboortedatum:
14 oktober 1922 (Oamaru, Nieuw-Zeeland)
Overlijdensdatum:
20 september 1944 (gemeente Druten)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Rooms Katholiek Kerkhof Puiflijk
Dienstnummer:
428783
Nationaliteit:
Nieuw-Zeelandse

Biografie

Neil Banks Couper werd geboren op 14 oktober 1922 in Oamaru, Nieuw-Zeeland. Hij was zoon van de heer en mevrouw T.B. Couper, zijn vader had een boerderij. In zijn jeugdjaren ging hij onder meer naar de Waitaki Boys High School. Hij was erg sportief met een voorkeur voor rugby, tennis en geweerschieten. Nadat hij zijn school had afgerond, ging hij bij zijn vader werken op de boerderij en bleef dat waarschijnlijk doen tot hij in militaire dienst ging. Al in maart 1941 solliciteerde hij voor de aircrew training bij de Nieuw-Zeelandse luchtmacht, de Royal New Zealand Air Force (RNZAF).

Neil startte op 23 juli 1942 zijn militaire dienst bij de Initial Training Wing in Rotorua. Na voltooiing van deze initiele opleiding werd hij op 5 september 1942 geplaatst bij de Elementary Flying Training School in Taieri voor zijn basis opleiding tot vlieger. Op 24 december 1942 vertrok hij per schip naar Canada in het kader van het Empire Air Training Scheme. Op 7 januari 1943 kwam Neil aan in Edmonton, Alberta, Canada en werd eerst bij No. 3 M-depot geplaatst. Op 23 januari werd Neil vervolgens bij No. 7 Service Flying Training School in Macleod, Alberta geplaatst voor zijn opleiding tot gevechtspiloot. Op 14 mei voltooide hij deze opleiding en kreeg de flying badge uitgereikt met gelijktijdige promotie tot Sergeant. Op 23 juni 1943 vertrok Neil vanuit No. 1 Y-depot, Halifax, Nova Scotia naar het Verenigd Koninkrijk.

Daar arriveerde hij op 3 juli 1943 bij No. 12 (RNZAF) Personnel Reception Centre in Brighton om vervolgens op 10 juli bij No. 15 (Pilots) Advanced Flying Unit in Ramsbury, Wiltshire te worden geplaatst. Begin oktober van dat jaar volgde hij vervolgens een training bij No. 1532 Beam Approach Training Flight in Babdown Farm, Gloucestershire. Na voltooiing van die opleiding werd hij op 9 november bij No. 10 Operational Training Unit, in Stanton Harcourt, Oxfordshire geplaatst. Rond die tijd werd hij bevorderd tot Flight Sergeant. Bij deze eenheid voerde hij als piloot van een Whitley bommenwerper een operationele vlucht uit naar Alencon in Frankrijk. Op 18 februari 1944 werd Neil verplaatst naar de No. 81 Operational Training Unit in Sleap, Shropshire, waar hij zijn training op de Whitley bommenwerpers vervolgde.

In begin april 1944 ging hij vervolgens verder naar de No. 1655 Heavy Conversion Unit in Tilstock, Shropshire, om daar om te scholen naar de Stirling bommenwerper. Tijdens deze omscholing werd hij, op 4 juli 1944, bevorderd tot officier en werd Pilot Officer. Na voltooiing van de omscholing werd hij op 1 september 1944 geplaatst bij No. 295 Squadron in Harwell, Berkshire (tegenwoordig Oxfordshire genaamd). Bij dit squadron zou hij als piloot van een Stirling deelnemen in nog eens drie operationele vluchten waarbij voorraden werden gedropt bij Bar-le-Duc-Valency en Briare in Frankrijk.

Op 20 september 1944 steeg Pilot Officer Neil Banks Couper als piloot van de Stirling IV bommenwerper met nummer LJ618/8E-B op vanaf Harwell, voor een bevoorradingsoperatie boven Nederland om vlakbij Oosterbeek voorraden af te werpen voor 1st Airborne Division bij Arnhem. Bij de nadering van de dropzone raakte het vliegtuig onder hevig vuur van luchtdoelgeschut. Hierbij liep het toestel zware schade op, maar kon desondanks zijn lading afwerpen boven de dropzone. Ondertussen vulde het toestel zich met rook en na de dropping werd het vliegtuig nog een aantal keren getroffen door luchtdoelgranaten waardoor het in brand vloog. Pilot Officer Couper gaf zijn bemanning de opdracht om het toestel te verlaten. De meeste bemanningsleden konden het toestel ongeschonden verlaten. Flight Sergeant Ken Nolan, de radiotelegrafist, was het laatste bemanningslid die uit het brandende toestel wist te ontsnappen. Hij had Couper, naar eigen zeggen, nog geholpen met zijn parachute en net nadat Ken uit het brandende toestel wist te ontsnappen, ontplofte de kist met Couper nog aan boord. De Stirling crashte rond 15:20 lokale tijd in een veld in de buurt van de Waalbandijk, tussen Druten en Boven-Leeuwen.

Pilot Officer Neil Banks Couper uit Oamaru, Nieuw-Zeeland, 21 jaar oud stierf op 20 september 1944. Hij werd begraven op het Rooms Katholiek Kerkhof in Puiflijk, Gelderland, Nederland.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Toegekend op:
14 mei 1943
Pilot Wing
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
295 Squadron RAF
War Service Medal 1939-1945
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
295 Squadron RAF
War Medal 1939-1945

Bronnen