- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer
- Eenheid:
- No. 419 (Moose) Squadron, Royal Canadian Air Force
- Toegekend op:
- 11 oktober 1946
Aanbeveling:
Pilot Officer Mynarski was rugschutter van een Lancaster die in de nacht van 12 juni 1944 op weg was gestuurd om een doel aan te vallen bij Cambrai in Frankrijk. Het toestel werd van onderen en van achteren door een vijandelijke jager aangevallen en stortte uiteindelijk brandend neer. Als direct gevolg van de aanval vielen beide bakboordmotoren uit. Er brak brand uit tussen de rug- en de staartkoepel en ook in de bakboodvleugel. De vlammen werden al gauw hevig en de gezagvoerder gaf de bemannig bevel te springen.
P/O Mynarski klom uit zijn koepel en ging naar het ontsnappingsluik. Toen zag hij dat de staartschutter nog in zijn koepel zat en er blijkbaar niet uit kon komen. De koepel zat in feite vast omdat het hydraulische systeem was uitgevallen toen de bakboordmotoren uitvielen en de handbediening was door de schutter kapot gemaakt in zijn pogingen uit de koepel te ontsnappen.
Zonder te aarzelen baande P/O Mynarski zich een weg door de vlammen in een poging de staartkoepel te bereiken en de schutter te bevrijden. Terwijl hij dat deed vatten zijn parachute en zijn kleding tot aan zijn middel toe vlam. Al zijn pogingen beweging in de koepel te krijgen en de schutter te bevrijden waren vruchteloos.
Uiteindelijk maakte de staartschutter hem duidelijk dat hij niets meer voor hem kon doen en dat hij moest proberen zijn eigen leven te redden. P/O Mynarski ging aarzelend door de vlammen naar het ontsnappingsluik terug. Daar, als een laatste gebaar naar de opgesloten schutter keerde hij zich naar hem om, sprong in zijn brandende kleren in de houding en salueerde voordat hij uit het vliegtuig sprong. P/O Mynarski’s afdaling werd door Fransen op de grond gezien. Zowel zijn kleding als zijn parachute stonden in brand. Hij werd uiteindelijk door de Fransen gevonden maar hij was zo ernstig verbrand dat hij aan zijn verwondingen overleed.
De staartschutter had een wonderbaarlijke ontsnapping toen het vliegtuig neerstortte. Hij verklaarde later dat wanneer P/O Mynarski niet had geprobeerd het leven van zijn kameraad te redden dan zou hij het vliegtuig veilig kunnen hebben verlaten en ongetwijfeld aan de dood zijn ontsnapt.
P/O Mynarski moet er zich volledig bewust van zijn geweest dat hij vrijwel zeker zijn leven zou verliezen wanneer hij probeerde te staartschutter te bevrijden. Ondanks dat kwam hij hem met opmerkelijke moed en volledige minachting voor eigen veiligheid te hulp. Volkomen bereid het risico te nemen kwam P/O Mynarski om het leven door een zeer opvallende heldendaad die moed van het hoogste niveau vereiste.