Eerste stuurman bij de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'; passagier ms Poelau Bras
Op 28 februari 1942 vertrok het ms Poelau Bras op last van de Nederlands Indische regering met onbekende bestemming uit Tjilatjap. Op 2 maart werd het schip per telegrafische order teruggeroepen. Kort voor het binnenlopen van Tjilatjap kwam een order van de Commandant Zeemacht om naar Wijnkoopsbaai te gaan waar op 4 maart werd geankerd. Gewacht moest worden op passagiers, burgers en militairen, die pas op 6 maart embarkeerden. Diezelfde dag te 20.00 uur werd per order van de Commandant Zeemacht vertrokken, bestemming Colombo. De volgende morgen werd om 10.30 uur luchtalarm gegeven. Tien Japanse bommenwerpers werden gesignaleerd, die van 11.00 tot 11.40 een geconcentreerde aanval op de Poelau Bras uitvoerden. Ondanks volle kracht varen op zigzagkoersen en met het luchtafweer in volle actie, werd het schip geleidelijk lamgelegd door fatale bominslagen. In zinkende toestand werden de dekken, de bemande sloepen en later de drenkelingen constant met mitrailleurvuur bestookt. Het schip zonk vrij snel en op 7 maart 1942 om 11.40 uur verdween het rechtstandig de diepte in op positie circa 180 mijl ZW van Wijnkoopsbaai.
Aan boord waren naar schatting 81 bemanningsleden en 179 passagiers.
Men vermoedt dat circa 120 opvarenden de catastrofe overleefden. Kapitein Crietee, stuurlieden Kruijt en Kettner, en passagiers Zwama en Berentsen verloren bij de ramp het leven.
Slechts 3 sloepen en 2 vlotten van de Poelau Bras bleken bruikbaar. Als commandant van een van de sloepen landde stuurman Seidel vier dagen na de ondergang van de Poelau Bras nabij Kroë op Sumatra. De 58 opvarenden van de sloep werden vervolgens door de Japanners gevangengenomen en geïnterneerd.
Seidel overleed op 15 oktober 1944 aan ondervoeding te Muntok op het eiland Banka, en werd daar ook begraven.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!