TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Middleton, Rawdon Hume "Ron"

Geboortedatum:
22 juli 1916 (Waverley, Australië)
Overlijdensdatum:
29 november 1942 (Dymchurch/Kent, Groot-Brittannië)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Saint John Churchyard
Rij: D. Graf: 1.
Dienstnummer:
402745
Nationaliteit:
Australische (1901-heden, Federaal Koninkrijk)

Biografie

Loopbaan:
14 oktober 1940: Enlistment Royal Australian Air Force;
?: Empire Air Training Scheme;
?: No. 5 Elementary Flying Training School (5 EFTS), Narromine;
februari 1942: No. 149 Squadron.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant
Eenheid:
No. 149 (East India) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
15 januari 1943
Aanbeveling:
Flight Sergeant Middleton was gezagvoerder en eerste piloot van een Stirling die op een nacht in november 1942 was uitgestuurd om de Fiatfabriek in Turijn aan te vallen. Er werden grote problemen ondervonden tijdens het klimmen naar 12,000 voet om de Alpen over te steken die leidden tot een buitensporig hoog brandstofverbruik. De nacht was zo donker dat de bergtoppen nauwelijks zichtbaar waren. Tijdens de vlucht moest F/Sgt. Middleton beslissen of hij door zou gaan of terugkeren omdat er nauwelijks genoeg brandstof was voor de thuisvlucht. Vooruit werden fakkels waargenomen, hij zette de vlucht voort en dook zelfs naar 2,000 voet om het doel te herkennen ondanks het probleem om weer hoogte te winnen. Hij vloog op deze geringe hoogte drie keer over Turijn voordat het doel werd herkend. Het toestel kwam toen onder vuur van licht afweergeschut.
Er verscheen een groot gat in het bakboord staartdeel dat problemen veroorzaakte bij het hoogte houden. Daarna ontplofte er een granaat in de cockpit waardoor de voorruit werd verbrijzeld en beide vliegers gewond raakten. Een granaatsplinter boorde zich in de zijkant van het gezicht van F/Sgt. Middleton waardoor hij zijn rechteroog verloor en het bot boven zijn oog bloot kwam te liggen. Hij raakte waarschijnlijk ook gewond aan zijn lichaam en benen.
De tweede piloot liep wonden aan zijn hoofd en beide benen op die ernstig bloedden. De radiotelegrafist raakte ook aan zijn benen gewond.
F/Sgt. Middleton raakte bewusteloos en het vliegtuig dook naar 800 voet voordat de tweede piloot het weer onder controle kreeg; hij klom naar 1,500 voet en wierp zijn bommen af. Er was nog steeds lichte Flak, soms zeer intens en het toestel werd vele malen geraakt. De drie schutters vuurden voortdurend terug totdat de staartkoepel buiten gevecht werd gesteld.
F/Sgt. Middleton was inmiddels bijgekomen en toen hij vrij was van het doel gaf hij de tweede piloot opdracht naar achteren te gaan voor medische behandeling. Voordat dat zover was stond de laatste erop naar de cockpit terug te keren omdat de gezagvoerder weinig kon zien en alleen maar met groot verlies van bloed en veel pijn kon spreken.
Er wed een koers uitgezet naar de basis en de bemanning stond nu voor de oversteek van de Alpen en de thuisvlucht in een beschadigd toestel met onvoldoende brandstof. De mogelijkheden werden besproken het vliegtuig per parachute te verlaten of ergens in noord Frankrijk te landen maar F/Sgt. Middleton uitte zijn bedoeling om de Engelse kust te bereiken zodat zijn bemanning kon springen. Vanwege zijn verwondingen en afnemende kracht wist hij dat hij tegen die tijd weinig of geen kans meer had zichzelf te redden. Na vier uur vliegen werd de Franse kust bereikt en hier werd het vliegtuig, vliegend op 6,000 voet nogmaals onder vuur genomen en geraakt door licht afweergeschut. F/Sgt. Middleton zat nog steeds aan het roer en wist genoeg kracht op te brengen om ontwijkende actie te ondernemen.
Nadat ze het Kanaal waren overgestoken was er nog maar voor een paar minuten brandstof. F/Sgt. Middleton gaf de bemanning bevel te springen terwijl hij een paar mijl evenwijdig aan de kust vloog waarna hij weer boven zee wilde komen. Vijf leden van de bemanning verlieten veilig het vlieguig terwijl er twee achterbleven om F/Sgt. Middleton te helpen. Het toestel stortte neer in zee en de volgende dag werden de lichamen van de neusschutter en van de boordmecano geborgen. Hun moedige gezagvoerder was blijkbaar niet in staat geweest het toestel te verlaten en zijn lichaam werd nooit teruggevonden.
F/Sgt. Middleton was vastberaden het doel aan te vallen ongeacht de gevolgen en was niet van plan zijn bemanning in vijandelijke handen te laten vallen. Terwijl de hele bemanning heldenmoed op een hoog niveau toonde, kwam de aanzet om het ook te doen van F/Sgt. Middleton wiens kracht en wilskracht het voltooien van de missie mogelijk maakten. Zijn plichtsbesef onder onoverkomelijke moeilijkheden is ongeëvenaard in de annalen van de RAF.

Bezichtiging Victoria Cross in het Australian War Memorial, Canberra in Australië.
Victoria Cross (VC)

Bronnen

  • Foto 1: Tom MacNeill
  • Foto 2: Mark Pratt
  • Foto: Tom MacNeill
    - Mark Pratt (grave)
  • - Third Supplement to The London Gazette of 12th January 1943, Issue 35864, dated 15th January 1943
    - Commonwealth Wargraves Commission

Foto's

Thema's