Cyril Barton groeide op in New Malden in Surrey waar hij de Beverley Boys School en het Kingston College bezocht. Hij meldde zich vrijwillig voor dienst als vliegtuigbemanning en voegde zich op 16 april 1941 bij de Royal Air Force Voluntary Reserve (RAFVR) en werd op 10 november 1942 bevorderd tot Sergeant Pilot. Daarna volgde hij de opleiding bij 1663 Heavy Conversion Unit op Rufforth, Yorkshire. Op 5 september werden Barton en zijn bemanning ingedeeld bij 78 Squadron en Barton kreeg drie weken later zijn aanstelling als Pilot Officer. Na hun eerste operationele missie naar Mont Luçon voltooide Barton tot 15 januari 1944 met 78 Squadon 9 operationele missies en werd toen overgeplaatst naar 578 Squadron. Hun tweede missie bij het nieuwe squadron was naar Stuttgart in Halifax LK 797. Barton werd op 26 maart bevorderd tot Flying Officer. Tegen 30 maart hadden ze 6 missies met de LK 797 gevlogen – de bemanning had het toestel Excalibur gedoopt.
In een brief aan zijn moeder, te openen na zijn dood, schreef hij: "Ik hoop dat je deze nooit krijgt maar ik verwacht dat zeker wel. Ik weet wat missies boven Duitsland betekenen en ik maak me geen illusies. Volgens mijn eigen schatting is de gemiddelde levensduur van een bemanning 20 missies."
Hij sneuvelde tijdens zijn 19de missie en hem werd postuum het VC toegekend.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!