- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Eenheid:
- Long Range Desert Group (LRDG), British Army
- Toegekend op:
- 2 juni 1943
"Tijdens de nacht van 14/12/41 en opnieuw in de nacht van 27/12/41 had Pte. Sadler de taak gekregen om een gecombineerde groep van LRDG- en S.A.S-personeel naar TAMET L.G. te navigeren om vijandelijke vliegtuigen te vernietigen. Bij elke gelegenheid was het weer slecht, wat zijn opdracht vermoeilijkte. Niettemin was zijn navigatie zo nauwkeurig dat het gezelschap precies op de vooraf bepaalde plek arriveerde, wat grotendeels hielp bij de vernietiging van 24 en later 27 vliegtuigen en andere voorraden.
Hij toonde een hoge standaard van kalmte en efficiëntie bij deze en eerdere operaties.
Deze aanbeveling werd gedaan door Lieut. Mayne DSO, die het bevel voerde over de S.A.S. eenheid."
Voodracht:
"Kapitein Sadler MM parachuteerde op 7 augustus 44 in Midden-Frankrijk. Als Inlichtingenofficier van de eenheid was het voor hem noodzakelijk om van het ene Squadron naar het andere te gaan, door sterk bezet vijandelijk gebied, om informatie te verzamelen en operaties te organiseren. Bij één gelegenheid vertrok hij met twee jeeps om de drukke en goed bewaakte MONTARGIS - ORLEANS-weg over te steken. Honderd meter van de kruising werd een sterke Duitse patrouille gezien, met zware machinegeweren. Omdat kapitein Sadler het essentieel achtte dat hij zijn taak moest uitvoeren, reed hij langzaam op de patrouille af, zwaaide naar hen en stak de weg over, waarbij ze de Duitsers op minder dan 2 meter passeerden. Pas toen beide jeeps er veilig doorheen waren gekomen, realiseerden de Duitsers zich dat ze Britten waren en begonnen ze te schieten.
Kapitein Sadler manoeuvreerde zijn eigen Jeep onmiddellijk in een positie van waaruit hij de terugtrekking van zijn tweede Jeep kon dekken, hoewel hij zelf zwaar onder vuur lag. Pas toen de andere Jeep veilig vrij was, trok kapitein Sadler zich terug, nadat hij de bemanningen van twee machinegeweren had uitgeschakeld.