- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 50 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 23 oktober 1942
Aanbeveling:
Flying Officer Manser was gezagvoerder en eerste piloot van een AVRO Manchester die deel nam aan het massale bomdardement op Keulen in de nacht van 30 mei 1942. Terwijl het toestel het doel naderde werd het gevangen in zoeklichten en kwam het onder intens en nauwkeurig afweervuur. Flying Officer Manser hield zijn gevaarlijke koers aan en bombardeerde het doel met succes vanaf een hoogte van 7.000 voet (2.100 meter). Daarna zette hij koers naar de basis. De Manchester was beschadigd en lag nog steeds onder zwaar vuur. Flying Officer Manser voerde heftige ontwijkende manoeuvres uit, draaiend en dalend tot beneden 1.000 voet (300 meter). Het hielp allemaal niet.
De zoeklichten en de Flak volgden hem totdat ze de buitenwijken van de stad waren gepasseerd. Het toestel werd herhaaldelijk geraakt en de staartschutter raakte gewond. De cockpit vulde zich met rook; de bakboordmotor raakte sterk oververhit.
Piloot en bemanning hadden allemaal veilig per parachute kunnen ontsnappen. Niettemin bleef Flying Officer Manser, het duidelijke gevaar negerend, volharden in zijn pogingen te voorkomen dat toestel en bemanning in vijandelijke handen zouden vallen. Hij liet het toestel naar 2.000 voet (600 meter) klimmen. Toen vloog de bakboordmotor in brand. Het duurde tien minuten voordat de brand onder controle was maar toen viel de motor definitief uit, een deel van een vleugel was verbrand en de snelheid van het toestel werd gevaarlijk laag.
Ondanks alle inspannigen van piloot en bemanning begon de Manchester hoogte te verliezen. Op dit kritieke moment verwierp Flying Officer Manser nogmaals het alternatief zich en zijn bemanning per parachute in veiligheid te brengen. In plaats daarvan zette hij met grimmige vastberadenheid koers naar de dichtstbijzijnde basis en aanvaardde voor zichzelf het vooruitzicht van een bijna zekere dood in een vastberaden besluit tot het einde door te zetten.
Spoedig raakte het toestel zeer moeilijk bestuurbaar en toen neerstorten onvermijdelijk was gaf Flying Officer Manser de bemanning bevel te springen. Een sergeant gaf hem een parachute maar hij wuifde die weg en zei tegen de jonge onderofficier dat hij onmiddellijk moest springen omdat hij het toestel nog maar een paar seconden recht kon houden. Terwijl de bemanning veilig naar beneden zweefde zagen zij hoe het toestel, hun dappere gezagvoerder nog steeds aan boord ter aarde stortte en in brand vloog.
Bij het doorzetten van zijn aanval tegen sterke tegenstand, bij het proberen, terwijl alles tegen zat, toestel en bemanning veilig terug te brengen en tenslotte, in extreem gevaar, alleen denkend aan de veiligheid van zijn kameraden betoonde Flying Officer Manser vastberadenheid en moed van de hoogste orde.
Ter nagedachtenis aan deze laatste vlucht werd in 1981 in de buurt van het voormalige vliegveld een school geopend, die genoemd werd naar Flying Officer Manser.
Leslie Thomas Manser ligt begraven op Heverlee War Cemetery, België.