Horsa Glider op transport naar oorlogsmuseum Overloon
Het houten zweefvliegtuig dat de afgelopen weken vele duizenden bezoekers trok in Oosterbeek tijdens de herdenkingen om Market Garden aldaar, gaat vandaag op transport naar zijn eindbestemming; Oorlogsmuseum Overloon. Deze zogenoemde Horsa Glider is een replica van de toestellen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden ingezet. Bijzonder aan dit toestel is dat er originele onderdelen gebruikt zijn om het compleet te maken. Over de hele wereld zijn er maar twee van deze exemplaren. Het toestel komt van een RAF-basis in de buurt van Birmingham. Daar heeft het toestel lange tijd in een hangar gestaan, maar krijgt nu, na restauratie, een mooie plek in Oorlogsmuseum Overloon.
Tot aan 1946 zijn er ongeveer vierduizend Horsa Gliders geproduceerd. Geen van deze toestellen is bewaard gebleven. Vandaar dat deze exacte replica met originele onderdelen een zeer bijzondere aanwinst is voor het museum. De Horsa is twintig meter lang en heeft een spanwijdte van maar liefst 27 meter.
De afgelopen dagen is men in Oosterbeek met man en macht aan het werk geweest om het zweefvliegtuig te demonteren zodat het vandaag zijn reis kan gaan maken naar Overloon. Het vervoeren van een Horsa Glider is nog best een hele klus. De romp, de staart en de vleugels moeten allemaal apart op een dieplader vervoerd worden en komen dus gefaseerd aan in Overloon. Er zal de komende weken door een team van experts aan het toestel gewerkt worden.
Waar de vleugels in Oosterbeek nog niet gemonteerd konden worden, worden in Overloon beide vleugels aan het toestel geplaatst. Zelfs de Koninklijke Luchtmacht zal haar steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat de Horsa Glider straks in volle glorie te bewonderen zal zijn in het museum. Bezoekers aan het museum kunnen vanaf morgen ook een kijkje nemen bij deze live werkplaats midden in het museum.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in november 1942 voor het eerst gebruik gemaakt van Horsa zweefvliegtuigen in Noorwegen. Later kwamen ze ook tot inzet bij de invasie van Sicilië, tijdens D-Day, in grote getalen tijdens Operatie Market Garden met landingszones in en rondom Wolfheze en Nijmegen en ook bij Operatie Varsity. Deze toestellen werden niet alleen gebruikt om luchtlandingstroepen te vervoeren maar o.a. ook voor transportmiddelen zoals jeeps, aanhangers, fietsen en motorfietsen maar ook zware wapens zoals kannonnen. Met de komst van deze houten zweefvliegtuigen konden troepen dicht bij hun doel landen.
Gebruikte bron(nen)